E6 Øyer – Otta
Veien er cirka 90 kilometer lang, og går gjennom kommunene Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron og Sel.
Oppdateringer
Detaljregulering av ny E6 på Frya i Sør-Fon
Nye Veier starter nå med detaljplanlegging av den delen av E6 Elstad – Fryasletta som tilhører Sør-Fron kommune. Planarbeidet er en forlengelse av planarbeidet for E6 som pågår gjennom Ringebu kommune.
Kjerneboring Ringebu sentrum
Nye Veier gjennomfører kjerneboringer i Ringebu sentrum. Hensikten med undersøkelsen er å få økt kunnskap om grunnforholdene for planlegging av ny E6, og særlig om grunnforholdene rundt tunneltraseen.
Minimerer ulempene for elfenbenslav på E6 Sjoa – Otta
Nye Veier forbereder nå arbeidet med reguleringsplan for E6 Sjoa – Otta i Sel kommune. En av hovedutfordringene i planarbeidet er å finne veilinjer som i størst mulig grad unngår eller begrenser påvirkningen på den prioriterte arten elfenbenslav.
Supplerende feltarbeid 2024
Nye Veier AS planlegger ny E6 fra Elstad til Frya i Ringebu kommune og fra Sjoa til Bredevangen i Sel kommune. I den forbindelse er det behov for å gjennomføre supplerende feltarbeid for å øke kunnskapsgrunnlaget i planområdet.
Utbyggingen skal sikre at veien blir mer effektiv, solid og trygg for trafikken, og bidra til områdets utvikling. Den nye E6-en skal gjøre det lettere å reise mellom kommunene, noe som vil styrke både bo- og arbeidsmarkedet og øke attraktiviteten i området.
Veien mellom Øyer og Otta i Gudbrandsdalen er for det meste en tofelts vei med fartsgrenser på 70 og 80 kilometer i timen. Den har ikke midtdeler, men deler av veien har nylig blitt oppgradert med fysisk midtdeler og fartsgrense på 90 kilometer i timen (Frya-Sjoa).
Silingsrapport for ny E6 mellom Sjoa og Ny-Sandbu
Vi har vurdert flere alternativer for ny E6 mellom Sjoa og Ny-Sandbu i en rapport.
Fristen for å gi tilbakemelding på rapporten var 14. juni, 2024.
Arbeidet er satt i gang på grunn av krav fra Statsforvalteren i Innlandet om å finne løsninger for E6 som i størst mulig grad unngår eller begrenser påvirkningen på den prioriterte arten elfenbenslav.
Det er vurdert fem alternativer; én tunnel og fire løsninger i dagen. Dagløsningene følger tett dagens E6 mellom Sjoa og Stanviki. Nord for Stanviki er det sett på ulike tilkoblinger til dagens planlagte trasé.
For alle alternativene er det beregnet kostnader, prissatte virkninger, klimagassutslipp og støy. I tillegg er det vurdert konsekvenser for landskap, friluftsliv, lokalsamfunn kulturmiljø og kulturminner, naturmangfold og dyrka mark.
-
Fakta om veien
Strekningen er delt i fire:
- Øyer-Elstad i Øyer og Ringebu kommuner. Her tenker vi å beholde dagens vei. Det kan være aktuelt med vedlikeholdstiltak på mindre delstrekninger for å sikre bedre mot flom.
- Elstad-Fryasletta i Ringebu og Sør-Fron kommuner. Det planlegges ny flomsikker vei med midtdeler og fartsgrense 90 kilometer i timen. Det planlegges tunnel forbi Ringebu sentrum. Dagens E6 vil bli lokalvei.
- Fryasletta-Sjoa i Sør-Fron, Nord-Fron og Sel kommuner. Ny vei med midtdeler og fartsgrense 90 kilometer i timen ble tatt i bruk i 2016.
- Sjoa-Otta i Sel kommune. Det planlegges ny flomsikker vei med midtdeler og fartsgrense 90 km/t fram til Bredevangen. Mellom Bredevangen og Otta beholdes dagens vei. Det planlegges rundkjøring i krysset med riksveg 15 på Otta.
Nye Veier har engasjert rådgivingsgruppen Plan AAV til å bistå med planarbeidet på strekningen.
-
Hva skal veien løse?
Byggingen av veien skal sørge for at vi får en god og trygg vei som gjør det lettere å reise mellom stedene og som bidrar til at området utvikler seg. Den nye E6-en skal gjøre kommunene mer attraktive ved å gjøre det enklere å komme seg rundt, slik at det blir lettere å bo og jobbe her.
På denne strekningen skal vi ta vare på det som er bra, og forsterke veien der det er nødvendig. Målet er å gjenbruke mest mulig av dagens E6, enten som del av ny E6 eller som lokalvei.
-
Slik kan du gi tilbakemeldinger
Plan og bygningsloven gir deg formelle rettigheter til å gi innspill til arbeidet med planen. Akkurat nå er det ikke en periode med offentlig høring, men du kan fortsatt gi oss din tilbakemelding. Du kan bruke kontaktskjemaet vårt som du finner her.
-
Plandokumenter
Planarbeidet blir gjort i tett samarbeid med kommunale og regionale myndigheter. Politikerne i kommunene har satt krav til hvordan vi skal jobbe med reguleringsplanen gjennom det som kalles planprogram.
Planprogrammet beskriver hva som er målet med prosjektet, hvordan planleggingsprosessene skal foregå med tidsfrister og hvem som er involvert, hvordan folk kan være med og påvirke (medvirkning), hvilke alternativer som blir vurdert og hva slags undersøkelser som må gjøres.
Utkast til planprogram ble lagt fram høsten 2021, i forbindelse med at det ble offentlig varslet at planarbeidene skulle starte.
Planprogrammet for E6 Øyer-Frya ble revidert etter høringen vinteren 2022, og fastsatt gjennom politiske vedtak i Øyer kommune 31. mars 2022 og i Ringebu kommune 24. mai 2022.
Planprogrammet for E6 Sjoa-Solhjem ble fastsatt gjennom politisk vedtak i Sel kommune 21. mars 2022.
Plandokumenter Øyer:
Plandokumenter Ringebu og Sør-Fron:
- Planprogram for E6 Øyer-Frya
- Planbeskrivelse E6 Gunstadmoen - Frya (Statens Vegvesen 2015)
- Reguleringsplan med KU E6 Frya - Odenrud (Statens Vegvesen 2010)
Plandokumenter Sel kommune:
Andre dokumenter:
Møter og medvirkning
Under arbeidet med å komme fram til en reguleringsplan er det to formelle høringsrunder, der alle som ønsker det kan komme med innspill til planen.
Første runde med innspill og medvirkning i dette prosjektet ble gjennomført høsten 2021, i forbindelse med oppstart av planarbeidet og høring av planprogrammene.
Den andre formelle runden med mulighet for innspill vil bli gjennomført når planforslaget er utarbeidet, og lagt ut til offentlig ettersyn og høring. Dette vil bli annonsert i lokalaviser og på nett.
Som en del av medvirkningen i planarbeidet har Nye Veier dialog med lokalbefolkningen, næringslivet, interesseforeninger, kommunale og regionale myndigheter samt politikere. Det er et overordnet mål for Nye Veier at forslaget til reguleringsplan kan balansere de forskjellige interessene på en god måte.