Gå til hovedinnhold
Planlegges

E6 Moelv – Roterud

Vi skal planlegge og bygge en vei som er omtrent elleve kilometer lang, og inkluderer ny Mjøsbru. Den gamle Mjøsbrua skal fortsatt brukes, men bare for saktegående trafikk, gående og syklende.

Videre arbeid med reguleringsplanen

  • Nye Veier har laget et forslag til reguleringsplan for ny E6 mellom Moelv og Roterud. Forslaget ble behandlet og lagt ut på offentlig høring av Ringsaker og Gjøvik kommune.
  • Vi er i dialog med myndighetene, om merknader og innsigelser som kom inn under høringen. Dette er en viktig for å sikre at ulike interesser blir tatt hensyn til, gjennom dialog, justeringer og optimalisering som er med på å forbedre planforslaget 
  • Vi følger også opp innspill fra privatpersoner og andre, som kom under den offentlige høringen.
  • Målet vårt er å løse innsigelsene og svare på innspillene før sommeren 2025.
  • Hvis det fortsatt er uenighet, vil Statsforvalteren i Innlandet lede meklingen.
  • Når alle innsigelser og innspill er behandlet, vil vi oppdatere planforslaget og sende det til Gjøvik og Ringsaker kommuner for mulig vedtak.
  • Det er vårt mål at kommunene kan vedta planen i løpet av høsten 2025.

Hva skjer når reguleringsplanen er vedtatt?

  • Når reguleringsplanen er vedtatt, kan prosjektet være modent for bygging. 
  • Styret i Nye Veier bestemmer hvilke prosjekter som skal prioriteres.
  • Vi prioriterer og bygge de veiene som gi mest nytte for samfunnet.
  • Vi har stor aktivitet de kommende årene med å bygge viktige veier for samfunnet fra Roterud til Øyer på Innlandet.
  • Siden vi bygger mange steder i landet samtidig, kan vi ikke starte opp mange nye prosjekt i tillegg til de vi allerede bygger, eller de som snart skal ut på anbud.

 

Tidslinje

Se film om planforslaget

Her kan du se en visualisering av hvordan E6 mellom Moelv og Roterud er planlagt.

Mye gjenbruk av veien

  • Vi planlegger å bygge en ny firefelts motorvei fra Moelv i Ringsaker kommune til Roterud i Gjøvik kommune. 

To alternative traseer

  • Da vi vurderte de to alternative traseene, lette vi etter løsninger som gir best samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
  • Stortinget har bedt oss om å prioritere prosjektene våre basert på samfunnsøkonomisk nytte.
  • Begge alternativene har omtrent samme kostnad.
  • Våre undersøkelser viser at det søndre alternativet gir best samfunnsøkonomisk nytte totalt sett. Dette alternativet reduserer reiseavstanden mellom Hamar og Gjøvik med 1,9 kilometer
  • Forskjellen mellom Hamar og Lillehammer er bare 0,5 kilometer mellom de to alternativene. 
  • Kortere vei betyr redusert reisetid, lavere reisekostnader og bedre fremkommelighet for bilister og godstransport, samtidig som det er bedre for miljøet.

Økt gjenbruk og redusert omfang

  • Prosjektet må være samfunnsøkonomisk lønnsomt og mulig å gjennomføre, samtidig som det skal ha liten påvirkning på natur, miljø og klima.
  • Begge alternativene inkluderer en mindre bru og gjenbruk av dagens Mjøsbru.
  • Vi vil bruke store deler av den eksisterende E6 ved å bevare det som er bra og forbedre det som trengs.
  • Ved å redusere hastigheten til 100 kilometer i timen kan vi gjenbruke mer av dagens vei.
  • Dette gir oss også større mulighet til å tilpasse veien til terrenget.
  • Vi vil beholde dagens bru sllik at den kan brukes av fotgjengere og syklister. Det gjør at den nye brua kan bygges både smalere og lettere.
  • Ved å trekke veien lenger inn på land, reduseres utfyllingen i Mjøsa med 85 prosent sammenlignet med kommunedelplanen.
  • En mindre fylling reduserer behovet for transport av masser til og fra anleggsområdet og mengden mudder som må håndteres.
  • Ingen av de to alternativene påvirker vernede naturområder.
  • Veien vil gå på land i Paradisvika i Biri. Det betyr at vi unngår inngrep i gruntvannsområdet som er viktig for fugl og fisk.
  • Dette området er et supplement til Svennesvollene naturreservat og Eriksrudberget.
  • Selv om vi bevarer strandsonen, vil den nye veien ta litt mer dyrket jord enn planlagt.
  • Totalt har disse løsningene redusert klimagassutslippene med 35 prosent.
  • Vi har valgt materialer som gjør det mulig å kutte enda mer i klimagassutslippene når vi bygger.
  • Søndre alternativ fra Moelv I planarbeidet har vi vurdert to alternativer for ei ny Mjøsbru. Det nordre alternativet er ei bru som ligger parallelt med dagens bru. Det søndre alternativet er ei bru som går omtrent en kilometer sør for den dagens bru.
    (1 / 3)
  • Nordre alternativ: Illustrasjonen viser hvordan den nye Mjøsbrua kan se ut. Det nordre alternativet er ei bru som ligger parallelt med dagens bru. Illustrasjon Nye Veier.
    (2 / 3)
  • Prøvepeling - vinteren 2023. Foto: Keller Prøvepelingen skal blant annet gi kunnskap om beregninger av stabiliteten og bæreevnen for fundamentene som skal brukes i byggingen av den nye brua.
    (3 / 3)

Oppdateringer

Reguleringsplan for E6 Moelv – Roterud

Varsel om utvidelse av planområdet: Det vises til tidligere varsel om oppstart av planarbeid for reguleringsplan for E6 Moelv-Roterud. Det varsles nå om utvidelse av planområdet i henhold til plan- og bygningsloven § 12-8.

Informasjonsmøter om detaljreguleringsplan for E6 Moelv – Roterud

I samarbeid med Ringsaker og Gjøvik kommuner inviterer Nye Veier til informasjonsmøter om forslag til detaljreguleringsplan for E6 Moelv - Roterud.

Klart for høring av reguleringsplan for E6 mellom Moelv og Roterud

Nye Veier har utarbeidet en detaljreguleringsplan for ny E6 mellom Moelv og Roterud, som nå er på offentlig høring. Planen inneholder to alternative løsningsforslag: alternativ 1 og alternativ 2. Fristen for å komme med merknader til planforslaget er 19. september 2024.

Snart ser du denne flåten på Mjøsa igjen – det er viktig at alle holder god avstand

Nye Veier skal igjen i gang med prøvepeling for å få mer kunnskap om grunnforholdene i Mjøsa. Sikkerheten til personellet og båtfolkene på Mjøsa står i høysetet. I starten av uke 26 vil innbyggere i Mjøsregionen på nytt få øye på den store flåten som skal utføre en rekke prøvepelinger utenfor Moelv.

Andre veier i Innlandet