Gå til hovedinnhold
Bygges

E6 Storhove – Øyer

Ny E6 mellom Storhove og Øyer er en av tre deler i den større utbyggingen av ny E6 gjennom Innlandet. Den nye E6 skal bidra til økt trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og stimulere til vekst og utvikling i regionen.

Kontakt entreprenøren

Byggingen utføres av entreprenøren AF Gruppen

Oppdateringer

Markerte første salve for milliardprosjektet på Innlandet

Onsdag markerte Nye Veier og AF Gruppen drivingen av den 2,7 kilometer lange Fåbergtunnelen.

Bygger ny E6 i Innlandet

Nye Veier og AF Gruppen signerte i dag kontrakten på bygging av ny E6 fra Lillehammer til Øyer. Nå starter den helhetlige byggingen av den viktigste veien mellom nord og sør i Sør-Norge. Trafikksikkerheten blir bedre, det blir lettere å komme frem, avstandene i regionen blir mindre og effektiv transport er effektene av ny E6.

Dagens vei

Det er flere utfordringer med dagens vei knyttet til veistandard og fartsgrense. Det er både tofeltsvei med og uten midtdeler. 

Utbyggingen av midtrekkverk og de varierende breddene gjør at framkommeligheten er redusert på deler av strekningen, noe som er spesielt kritisk når det skjer ulykker på veien.

  • Fakta om veien
    • Vi skal bruke mye av dagens E6 på nytt.
    • Når vi graver opp dagens E6 blir det etablert cirka 40 dekar nydyrket landbruksareal. 
    • Cirka 4,5 kilometer av dagens E6 skal igjen bli natur og landbruk.
    • Tunnelen forbi Fåberg fjerner støyen og forurensningen for tettstedet.
    • Fra Ensby mot Øyer skal vi bygge 4,5 kilometer med ny gang- og sykkelvei. 
    • Langs den nye veien og jernbanen skal vi bygge et nytt viltgjerde.
    • Det skal også etableres ras- og skredsikringstiltak i det bratte terrenget på østsiden av E6. 

    Den 14. august 2023 signerte Nye Veier totalentreprise-kontrakt med AF Gruppen på byggingen av ny E6 fra Lillehammer til Øyer. Veien skal stå ferdig i desember 2026. 

    Kontraktsverdien er på 1,8 milliarder kroner. Prosjektet utføres av AF Gruppen og Norconsult i form av en totalentreprise.

     

     

  • Hva skal veien løse?
    • Øke sikkerhet for trafikantene.
    • Lettere å komme frem i trafikken.
    • Bedre forutsigbarhet for trafikanten.
    • Bygges med midtdeler og separate kjørefelt.
    • Mindre støy og trafikk for de som bor langs dagens vei.
    • Mye trafikk med tunge lastebiler flyttes bort fra hus langs dagens vei.
  • Våre leverandører

    Vår totalentreprenør:

    • AF Gruppen (totalentreprenør)
    • Norconsult (rådgiver)

     

  • Planen for den nye veien

    Planen for bygging av ny E6 er gjort gjennom to vedtak: Kommunestyret i Lillehammer kommune, 8. september, 2022 Kommunestyret i Øyer kommune, 24. september, 2020

    For denne reguleringsplanen er det tre sett med dokumenter: - felles dokumenter for begge kommunene - egne dokumenter for Lillehammer kommune - egne dokumenter for Øyer kommune

    Felles plandokumenter for begge kommunene:

     

     

Tidslinje

1
Desember 2026
Veien åpnes
  • Bilder fra Storhove - Øyer
    (1 / 5)
  • Bilde fra tunneldrivingen av Fåbergtunnelen
    (2 / 5)
  • Ordførerne i Lillehammer og Øyer kommune fikk æren av å fyre av den første salven for Fåbergtunnelen.
    (3 / 5)
  • Prosjektsjef Steinar Fretheim i Nye Veier holder tale under markeringen av første salve for Fåbergtunnelen. Prosjektleder i AF Gruppen Kristian Nilsplass i bakgrunnen.
    (4 / 5)
  • Søndre påhugg av Fåbergtunnelen
    (5 / 5)

Andre veier i Innlandet

Innlandet

Hovedstrekning

E6 Øyer – Otta

Forberedes