Gå til hovedinnhold
Bygges

E6 Roterud – Storhove

AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier. E6 er hovedfartsåren gjennom landet, og dette prosjektet vil forbedre trafikksikkerheten, redusere reisetiden og binde Norge tettere sammen.

Kontakt entreprenøren

Byggingen utføres av entreprenøren AF Gruppen

Tryggere og mer effektiv vei

  • Dagens vei har flere utfordringer når det gjelder både kvalitet og fartsgrense. En vei med to felt er ikke egnet for den mengden trafikk vi har verken i dag eller i fremtiden.
  • Det er få gode alternative veier langs Mjøsa i dag.
  • På E6 er det flere steder hvor det er fysisk midtdeler som hindrer nødetater å kjøre forbi når det er nødvendig. Dette svekker beredskapen i regionen.
  • Det er vedtatt en sikker firefelts vei med midtdeler. Møteulykker forsvinner og reisen blir også mer effektiv. 

Hva skal bygges?

  • Sør for Roterud på vestsiden av Mjøsa planlegger vi ny E6 mellom Moelv og Roterud
  • Denne delen av arbeidet med E6 starter ved Roterud i Gjøvik kommune.
  • Nordover langs Mjøsa til Øyresvika mellom Vingrom og Vingnes i Lillehammer følger den nye veien dagens E6. 
  • Mye av den eksisterende infrastrukturen blir gjenbrukt.
  • Fra Øyresvika går veien i Vingnestunnelen under Korpeberget, vest for Vingnes frem til Trosset
  • Med Vingnestunnelen går trafikken utenfor Lillehammer.
  • Trafikken går utenom området med mest fugleaktivitet ved utløpet av Lågen til Mjøsa.
  • Fra utløpet av Vingnestunnelen ved Trosset, så krysses Lågen med bru. Dette er cirka tre kilometer nord for dagens E6.
  • Fra Lågen går veien gjennom industriområdet Hovemoen frem til Storhove.
  • Fra Storhove fortsetter E6 videre nordover mot Øyer, som åpner i 2026.

Se alle detaljer i vårt kart øverst på denne siden.

  • Fakta om veien
    • Veien er en del av den helhetlige utbyggingen av ny E6 mellom Moelv og Øyer.
    • Dette gir til slutt en moderne og fremtidsrettet vei fra Oslo til Øyer.
    • 23 kilometer firefelts motorvei med 110 kilometer i timen
    • En ny tunnel på cirka fire kilometer  
    • Ny bro over Lågen ved Hovemoen 
  • Hva skal veien løse?
    • Tryggere å kjøre
    • Forbedrer muligheten for å komme seg fram
    • Stimulerer til vekst og utvikling i Innlandet og andre regioner.
    • Binder sammen kommunene rundt Mjøsa, og områdene rundt, som har over 200 000 innbyggere til sammen.
    • Veien er viktig for å knytte regioner tettere sammen.
    • E6 har stor betydning på både person- og godstransporten i områdene rundt Oslo, Trøndelag og i spesielt Nordvestlandet. 
  • Planen for den nye veien
  • Ny bru over Lågen. Den nye brua blir plassert tre kilometer lenger nord for dagens bru. Dette flytter mye trafikk bort fra Lågens utløp til Mjøsa, som er et viktig beiteområdene for fugler særlig under trekkperiodene. Utviklingen av Lågen bru har redusert materialforbruket og CO2-utslippet sammenlignet med tidligere planer. Lengden på brua er i løpet av planleggingsprosessen redusert fra 960 til 540 meter. Bredden er redusert fra 23 til 19 meter.
    (1 / 4)
  • I dag går allerede en sterkt trafikkert E6 gjennom det som kan oppfattes som den mest sårbare delen av Lågendeltaet naturreservat. Vingnestunnelen (4,2 km) vil flytte mye av trafikken vekk fra de mest sårbare områdene for fugl, samtidig som lokalbefolkningen og boligområder i Lillehammer skjermes fra trafikkstøy. Den nye brua plasseres lavt i terrenget og krysser elva på et av de smaleste punktene.
    (2 / 4)
  • Mellom krysset i Øyresvika og Lågen bru ved Trosset er det planlagt en 4,2 km lang tunnel, kalt Vingnestunnelen. Tunnelen vil ha to løp, ett for hver kjøreretning, med nødutganger som gangbare tverrforbindelser mellom løpene. E6 og tunnelen blir smalere enn det som var opprinnelig planlagt. Det sparer 40 dekar med landbruksjord, skog og strandsone som ellers ville blitt påvirket av utbyggingen.
    (3 / 4)
  • Kart over strekningen E6 Roterud - Storhove
    (4 / 4)

E6 krysser Lågen

  • Planleggingen av ny E6 forbi Lillehammer har tatt mange år.
  • En viktig del av jobben har vært å finne den beste måten å krysse Lågen på.
  • Uansett hvor vi velger å legge veien, må den nye E6-en gjennom Lillehammer krysse Lågen.
  • Vi har vurdert flere alternativer for hvor vi skal plassere brua over Lågen.
  • Løsningen som er vedtatt er det vi og våre fagfolk mener er den beste når vi ser på alle tingene vi må ta hensyn til.
  • Målet vårt er å bruke mest mulig av dagens E6.
  • Vi skal samtidig ta vare på det som fungerer bra og oppgraderer veien der det trengs.
  • For å redusere og gjøre opp for ulempene, har vi utviklet flere miljøtiltak.

Samtykke til opplysninger

  • Vi lager i løpet av kort tid en tjeneste for å sende ut informasjon ved behov
  • Du kan få informasjonen enten via epost og/eller sms

  • Tjenesten er gratis og når den er oppe kan du melde deg av når som helst.

  • Vi trenger ditt samtykke til å lagre dine personlige opplysninger på denne tjenesten.

  • Les mer om hvordan vi lagrer og behandler personopplysninger.

Samtykke

Felt markert med * er obligatoriske
Jeg er interessert i
Jeg aksepterer betingelsene for lagring av informasjon *

Oppdateringer

Informasjonsmøter for naboer - E6 Roterud - Storhove

I forbindelse med utbyggingen av ny E6 vil det bli aktivitet i området rundt Øyresvika og Trosset. Nye Veier og AF Gruppen ønsker derfor å invitere berørte naboer til informasjonsmøte om prosjektet. Her vil dere også få anledning til stille spørsmål og gi tilbakemeldinger.

Rapport om mulig vern og restaurering av Gausadeltaet på høring

Nye Veier har nå publisert en rapport om mulig vern og restaurering av Gausadeltaet for høring. Informasjon om høringen går ut til grunneiere og naboer til Gausadeltaet, i tillegg til offentlige aktører og foreninger. Enkeltpersoner er også velkomne til å gi sine tilbakemeldinger.

Andre veier i Innlandet