Innlandet
Vi skal bygge, drifte og vedlikeholde E6 fra Kolomoen i sør til Dombås i nord i Innlandet. Vi skal også utvikle Rv. 4 fra Hunndalen i Gjøvik og nord til Mjøsbrua. Ved Hamar skal vi utvikle Rv. 25 til Løten.
Status for Innlandet
Å bygge disse veiene skal gjøre dem tryggere å kjøre på, og enklere å komme seg rundt. Samtidig skal det bidra til at Innlandet-regionen vokser og utvikler seg, og at vi styrker båndene mellom de ulike delene av landet.
- Vi bygger ny E6 fra Storhove ved Lillehammer til Øyer. Den åpner i 2027
- Ny E6 fra Roterud til Storhove i Innlandet, arbeidet starter etter noen avklaringer i løpet av 2025.
- Vi jobber aktivt med planlegging av disse veiene i Innlandet:
- Ny E6 mellom Moelv og Roterud
- Ny E6 mellom Øyer og Otta
- Vi utreder disse veiene i Innlandet
- Rv. 4 fra Hunndalen til Mjøsbrua
- Rv. 25 fra Hamar til Løten
- E6 fra Otta til Dombås
Disse veiene må vente
-
E6 fra Otta til Dombås
Vi ser på mulighetene for å utvikle E6 fra Otta til Dombås. Sommeren 2024 presenterte vi en helhetlig strekningsutredning som kunnskapsgrunnlag for strekningen Otta - Vestnes (E6 og E136).
Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.
Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.
-
Rv. 4 fra Bråstad til Mjøsbrua
Vi ser på mulighetene for å utvikle rv. 4 fra Bråstad til Mjøsbrua.
Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.
Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.
-
Rv 4 fra Hunndalen til Bråstad
Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.
Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.
-
Rv. 25 Hamar til Løten
Før vi kan utvikle og planlegge denne veien må vi ha nødvendig finansiering.
Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.
Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.
Oppdateringer
Informasjonsmøter for naboer - E6 Roterud - Storhove
I forbindelse med utbyggingen av ny E6 vil det bli aktivitet i området rundt Øyresvika og Trosset. Nye Veier og AF Gruppen ønsker derfor å invitere berørte naboer til informasjonsmøte om prosjektet. Her vil dere også få anledning til stille spørsmål og gi tilbakemeldinger.
Nye grunnundersøkelser for Rv. 4 fra Hunndalen til Mjøsbrua
Nye Veier har startet arbeidet med å finne løsninger for ny rv. 4 på strekningen Hunndalen-Mjøsbrua i Gjøvik kommune. Prosjektet er i en tidlig fase og skal registrere grunnforhold over et større område.
Rapport om mulig vern og restaurering av Gausadeltaet på høring
Nye Veier har nå publisert en rapport om mulig vern og restaurering av Gausadeltaet for høring. Informasjon om høringen går ut til grunneiere og naboer til Gausadeltaet, i tillegg til offentlige aktører og foreninger. Enkeltpersoner er også velkomne til å gi sine tilbakemeldinger.
Oppstart av planarbeid for E6 i Sør-Fron kommune
Nye Veier og Sør-Fron kommune avholdt den 9. januar 2025 åpent møte om planarbeidene i Sør-Fron kommune. Planarbeidene tar i all hovedsak utgangspunkt i at ny E6 skal planlegges innenfor dagens veikorridor med utgangspunkt i vedtatte reguleringsplaner fra 2011 og 2015.