Innlandet
Vi skal bygge, drifte og vedlikeholde E6 fra Kolomoen i sør til Dombås i nord i Innlandet. Vi skal også utvikle Rv. 4 fra Hunndalen i Gjøvik og nord til Mjøsbrua. Ved Hamar skal vi utvikle Rv. 25 til Løten.
Status for Innlandet
Å bygge disse veiene skal gjøre dem tryggere å kjøre på, og enklere å komme seg rundt. Samtidig skal det bidra til at Innlandet-regionen vokser og utvikler seg, og at vi styrker båndene mellom de ulike delene av landet.
- Vi bygger ny E6 fra Storhove ved Lillehammer til Øyer. Den åpner i 2027
- Ny E6 fra Roterud til Storhove i Innlandet, arbeidet starter etter noen avklaringer i løpet av 2024.
- Vi jobber aktivt med planlegging av disse veiene i Innlandet:
- Ny E6 mellom Moelv og Roterud
- Ny E6 mellom Øyer og Otta
- Vi utreder disse veiene i Innlandet
- Rv. 4 fra Hunndalen til Mjøsbrua
- Rv. 25 fra Hamar til Løten
- E6 fra Otta til Dombås
Disse veiene må vente
-
E6 fra Otta til Dombås
Vi ser på mulighetene for å utvikle E6 fra Otta til Dombås. Sommeren 2024 presenterte vi en helhetlig strekningsutredning som kunnskapsgrunnlag for strekningen Otta - Vestnes (E6 og E136).
Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.
Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.
-
Rv. 4 fra Bråstad til Mjøsbrua
Vi ser på mulighetene for å utvikle rv. 4 fra Bråstad til Mjøsbrua.
Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.
Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.
-
Rv 4 fra Hunndalen til Bråstad
Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.
Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.
-
Rv. 25 Hamar til Løten
Før vi kan utvikle og planlegge denne veien må vi ha nødvendig finansiering.
Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.
Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.
Oppdateringer
Detaljregulering av ny E6 på Frya i Sør-Fon
Nye Veier starter nå med detaljplanlegging av den delen av E6 Elstad – Fryasletta som tilhører Sør-Fron kommune. Planarbeidet er en forlengelse av planarbeidet for E6 som pågår gjennom Ringebu kommune.
Kjerneboring Ringebu sentrum
Nye Veier gjennomfører kjerneboringer i Ringebu sentrum. Hensikten med undersøkelsen er å få økt kunnskap om grunnforholdene for planlegging av ny E6, og særlig om grunnforholdene rundt tunneltraseen.
Minimerer ulempene for elfenbenslav på E6 Sjoa – Otta
Nye Veier forbereder nå arbeidet med reguleringsplan for E6 Sjoa – Otta i Sel kommune. En av hovedutfordringene i planarbeidet er å finne veilinjer som i størst mulig grad unngår eller begrenser påvirkningen på den prioriterte arten elfenbenslav.
Supplerende feltarbeid 2024
Nye Veier AS planlegger ny E6 fra Elstad til Frya i Ringebu kommune og fra Sjoa til Bredevangen i Sel kommune. I den forbindelse er det behov for å gjennomføre supplerende feltarbeid for å øke kunnskapsgrunnlaget i planområdet.