Hva er status?
Dette er en oversikt vår portefølje og status i arbeidet.
Vårt oppdrag
- Nye Veiers oppgaver er å gjennomføre planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av de riksveistrekninger som omfattes av selskapets portefølje og som selskapet etter avtale med Den norske stat har påtatt seg ansvar for.
- Strekningene med høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet prioriteres gjennomført foran de med lav/negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Dette følger av vedtektene til selskapet.
- Nye Veier har inngått en rammeavtale med Samferdselsdepartementet, som over tid sikrer finansiering til bygging og drift av våre veistrekninger.
- Finansieringen skal også dekke planarbeid og prosjektutvikling og drift av selskapet.
- Avtalen innebærer at den økonomiske rammen er omtrent ti milliarder kroner per år. 6,5 milliarder bevilges over statsbudsjettet. Ca. fire milliarder kreves inn gjennom bompenger.
- Ulike vilkår i bompengeavtalene gjør at handlingsrommet til utbygging vil svinge noe fra år til år, avhengig av hvilke prosjekter selskapet jobber med.
- Med dagens aktivitetsnivå og rammebetingelser er handlingsrommet utnyttet på kort sikt, og det vil ikke være mulig å starte ytterligere anlegg enn de som er nevnt under før i 2027/2028.
Vi har åpnet 148 kilometer med vei:
- E6 over Kvænangsfjellet i Troms og Finnmark (2024)
- E39 fra Kristiansand til Mandal i Agder (2022)
- E6 fra Kvål til Melhus i Trøndelag (2022)
- E6 fra Kolomoen til Moelv i Innlandet (2020)
- E18 fra Arendal til Tvedestrand i Agder (2019)
- E18 fra Dørdal til Rugtvedt i Telemark (2019)
Nå jobber vi med disse veiene:
- Ny E39 fra Mandal til Blørstad i Agder, arbeidet starter i 2025.
- Ny E39 gjennom Lyngdal i Agder, åpner i 2025
- Ny E18 fra Rugtvedt til Langangen i Telemark, åpner i 2026.
- Ny E6 fra Roterud til Storhove i Innlandet, arbeidet er i gang.
- Ny E6 mellom Storhove og Øyer i Innlandet, åpner i 2027.
- E136 mellom Dombås i Innlandet og Vestnes i Møre og Romsdal, entreprenør er valgt for arbeidene ved Veblungsnes, og mellom Stuguflåten og Raudstøl.
- Ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene i Trøndelag, åpner i 2027
- Ny E6 med Hommelvik bru i Trøndelag, på sørgående retning ferdig i 2025.
- Ny E6 mellom Ranheim og Sveberg åpner i 2027, første delprosjekt mellom Ranheim og Værnes i Trøndelag.
- Ny E6 mellom Kvithammar og Åsen i Trøndelag, åpner i 2027
- Rv. 13 mellom Skare og Voss, arbeidene mellom Odda og Tyssedal i Vestland har startet.
- For å kunne sortere og prioritere prosjekter bruker Nye Veier en metode for helhetlig porteføljestyring.
- Porteføljestyringen skal sikre at selskapet bygger ut riktige prosjekter til riktig tid, med en god utnyttelse av det likviditetsmessige handlingsrommet som selskapet til enhver tid har.
- God porteføljestyring er avgjørende for selskapets planlegging og ressurssetting, og gjør det mulig for selskapet å kommunisere sine vurderinger og planer på en tydelig måte.
- Det er styret i Nye Veier som avgjør og prioriterer i hvilken rekkefølge prosjektene skal bygges ut.
Nettonytte for våre prosjekter i planlegging
For å sikre at selskapet kan opprettholde et stabilt høyt aktivitetsnivå, jobbes det med planer for flere strekninger samtidig. Hensikten er altså til enhver tid å ha prosjekter som er ferdig planlagte og klare for utbygging. Helhetlig utbygging ivaretas gjennom planarbeidet, og er et viktig premiss i utforming av de forskjellige prosjektene.
Tabellen under viser de prosjektene som foreløpig ikke er prioritert for utbygging, men som per nå har best nytte-kost. Tabellen er sortert etter nettonytte per budsjettkrone (heretter NNB).
Tabellen viser også modenhet, altså hvilke prosjekter og strekninger som har reguleringsplan og veiutbyggingsavtale med Staten.
Planarbeid og endringer i et prosjekt vil kunne føre til at rekkefølgen til prosjektene i tabellen justeres. Slike endringer er en naturlig del av porteføljestyringen, og vil kunne skje helt frem til styret beslutter igangsetting av prosjektene.
Eksempler på faktorer som kan påvirke og få betydning for NNB og plasseringen i tabellen er:
- Optimaliseringer og endringer i løsningene
- Endringer i kostnadsbildet
- Oppdaterte trafikkberegninger
- Konsekvensutredninger av ikke- prissatte verdier
Status per januar 2025 - oppdateres medio 2025
Prosjekt | NNB | Ikke prissatte vurderinger | Vedtatt reguleringsplan | Veiutbyggingsavtale/ bompengevedtak |
E6 Ulsberg – Berkåk | 0,95 | Kommer ved en senere revisjon | ✅ | ✅ |
E6 Sjoa – Otta | 0,33 | Kommer ved en senere revisjon | ❌ | ❌ |
E39 Blørstad – Lyngdal | 0,29 | Kommer ved en senere revisjon | ✅ | ✅ |
E6 Selli – Asp | 0,17 | Kommer ved en senere revisjon | ❌ | ❌ |
E39 Eigersund – Bjerkreim (Haugtjørn – Storshei) |
0,07 | Kommer ved en senere revisjon | ❌ | ❌ |
E18 Ytre Ringvei | 0,06 | Kommer ved en senere revisjon | ❌ | ❌ |
E18 Bamble – Kragerø | -0,13 | Kommer ved en senere revisjon | ❌ | ✅ |
E39 Moi – Ualand (Bilstad) |
-0,18 | Kommer ved en senere revisjon | ❌ | ❌ |
E6 Elstad – Frya | -0,2 | Kommer ved en senere revisjon | ❌ | ❌ |
E6 Moelv – Roterud | -0,22 | Kommer ved en senere revisjon | ❌ | ✅ |
Tabellforklaring: Tabellen er en sortering av de prosjektene som per nå er best på NNB. (netto nytte per budsjettkrone)
Utbedringsstrekningene rv. 13 og E136, samt fellesprosjektet E16-Ringeriksbanen håndteres separat, og inngår ikke i tabellen.
NNB viser kun deler av den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i et prosjekt. I tillegg til nyttekostnadsanalysen består samfunnsøkonomien også av ikke-prissatte virkninger, som for eksempel miljø- og naturpåvirkning, arealbeslag av dyrkamark, myr og annen natur, i tillegg til påvirkning på samfunnssikkerhet.
Både prissatte og ikke-prissatte konsekvenser inngår i vurderingene, når styret i Nye Veier prioriterer i hvilken rekkefølge prosjektene skal bygges ut.
Per regioner
E6 Trøndelag
Vi har stor aktivitet i Trøndelag:
- Ny E6 mellom Kvål og Melhus er åpnet.
- Vi bygger nå:
Ny E6 mellom Kvithammer og Åsen
Ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene
Ny E6 mellom Ranheim og Sveberg.
Ny Hommelvik bru i sørgående retning på E6 mellom Ranheim og Værnes. - Vi jobber med en reguleringplan for ny vei mellom Helltunnelen og Hellstranda på E6.
- Reguleringsplanen for E6 mellom Gyllan og Kvål er vedtatt
- De neste prosjektene i Trøndelag ser for øyeblikket ut til å bli:
E6 Ulsberg – Berkåk
E6 Selli – Asp.
E6 Innlandet
- E6 fra Kolomoen til Moelv er åpnet.
- Nå bygger vi :
E6 Storhove – Øyer
E6 Roterud – Storhove - Vi jobber med reguleringsplanen for ny E6 mellom Moelv og Roterud.
- Vi er tidlig i planleggingen av rv. 4 fra Gjøvik til Mjøsbrua.
- På E16 fra E6 til Kongsvinger arbeides det fortsatt med en kommunedelplan for å velge trase for ny vei.
Vestlandet
Rv. 13 mellom Skare og Voss
- Vi utvider og forbedrer rv. 13 mellom Odda og Tyssedal
- Vi jobber med konkrete planer om rassikring av rv. 13 sør for Odda.
På rv. 13 er det stor skredfare, og på flere steder mangler gul midtlinje. Standarden tilfredsstiller ikke kravene i veinormalen. Smal vei og dårlig kurvatur gjør at det er redusert fremkommelighet for større kjøretøy.
E136 Dombås-Vestnes.
- Vi skal bygge ny vei på Veblungsnes
- Vi skal utbedre veien mellom Stuguflåten og Raudstøl.
Dette er en del av en helhetlig utbedring av E136 mellom Dombås og Vestnes.
E136 og rv. 13 er viktige indre veiforbindelser på Vestlandet. Olje- og gassnæringen, fiske- og oppdrettsnæringen, sammen med annen industri, er viktige næringer. Veiene er også viktig for turisme. Veiene er utsatt for vær, flom og skred, som forekommer ofte.
E39
- Vi har åpnet ny E39 med firefelts motorvei mellom Kristiansand og Mandal.
- Vi bygger ny E39 gjennom Lyngdal, som åpner i 2025.
- Vi starter å bygge ny E39 mellom Mandal og Blørstad i 2025.
- Det er vedtatt reguleringsplan for ny E39 gjennom Lyngdal og Kvinesdal.
- Vi arbeider med en reguleringsplan for ny E39 mellom Bilstad i Lund kommune og Bue i Bjerkreim kommune i Rogaland.
- Reguleringsplanen for ny E39 mellom Bue og Ålgård i Rogaland er vedtatt
For å kunne starte utbygging i Rogaland må det gjøres vedtak om bompengefinansiering og inngås veiutbyggingsavtale.
Selv om det er vedtatt reguleringsplan mellom Bue og Ålgård, mener Nye veier at det vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge de dårligste delene av E39 først.
Slik det ser ut nå vil den neste strekningen som bygges være E39 mellom Blørstad og Lyngdal.
E18
Vi har åpnet:
- Ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand
- Ny E18 mellom Dørdal og Rugtvedt.
- Nå bygger vi ny E18 mellom Rugtvet og Langangen gjennom Porsgrunn kommune.
Når dette prosjektet er ferdig utbygd, vil det være sammenhengende firefeltsvei på E18 fra Oslo til og med Bamble.
De neste prosjektene som ligger an til å bli bygget ut er Bamble – Kragerø/Gjerstad, og Ytre ringvei i Kristiansand. For begge disse veiene jobbes det med reguleringsplaner.
Nord – Norge
- Ny E6 over Kvænangsfjellet ble åpnet i 2024.
Flere veier i Nordland og Troms, som var en del av vårt oppdrag er nå tilbakeført til Statens vegvesen.
Hvordan utvikler vi veiene?
- Vi stiller noen grunnleggende spørsmål når vi forbereder til det videre arbeidet med konkret planlegging.
- Vi vurderer om det er best å bygge ny vei eller bruke deler av den eksisterende veien på nytt.
- Vi ser også på hvor lang veien blir, hvor kryssene skal plasseres, behov for broer, tunneler, over- og underganger.
Hvordan utvikler vi veiene?
Vi stiller noen grunnleggende spørsmål når vi forbereder til det videre arbeidet med konkret planlegging. Vi vurderer om det er best å bygge ny vei eller bruke deler av den eksisterende veien på nytt. Vi ser også på hvor lang veien blir, hvor kryssene skal plasseres, behov for broer, tunneler, over- og underganger.