Gå til hovedinnhold

Hva er status?

Dette er en oversikt vår portefølje og status i arbeidet. Vi oppdaterer denne oversikten to ganger i året, neste gang primo 2025.

Status per oktober 2024 - oppdateres primo 2025

Nye Veiers oppgaver er å gjennomføre planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av de riksveistrekninger som omfattes av selskapets portefølje og som selskapet etter avtale med Den norske stat har påtatt seg ansvar for.

Strekningene med høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet prioriteres gjennomført foran de med lav/negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Dette følger av vedtektene til selskapet.

Nye Veier har inngått en rammeavtale med Samferdselsdepartementet, som over tid sikrer finansiering til bygging og drift av våre veistrekninger. Finansieringen skal også dekke planarbeid og prosjektutvikling og drift av selskapet.

Avtalen innebærer at den økonomiske rammen er omtrent ti milliarder kroner per år. 6,5 milliarder bevilges over statsbudsjettet. Ca. fire milliarder kreves inn gjennom bompenger. Ulike vilkår i bompengeavtalene gjør at handlingsrommet til utbygging vil svinge noe fra år til år, avhengig av hvilke prosjekter selskapet jobber med.

Med dagens aktivitetsnivå og rammebetingelser er handlingsrommet utnyttet på kort sikt, og det vil ikke være mulig å starte ytterligere anlegg enn de som er nevnt under før i 2027/2028.

Vi har åpnet 148 kilometer med vei:

  • E18 fra Arendal til Tvedestrand i Agder (2019)
  • E18 fra Dørdal til Rugtvedt i Telemark (2019)
  • E39 fra Kristiansand til Mandal i Agder (2022)
  • E6 fra Kolomoen til Moelv i Innlandet (2020)
  • E6 fra Kvål til Melhus i Trøndelag (2022)
  • E6 over Kvænangsfjellet i Troms og Finnmark (2024)

Nå jobber vi med disse veiene:

  • Ny E39 fra Mandal til Blørstad i Agder, her blir entreprenør valgt i 2024 eller tidlig 2025.
  • Ny E39 gjennom Lyngdal i Agder, åpner i 2025
  • Ny E18 fra Rugtvedt til Langangen i Telemark, åpner i 2026.
  • Ny E6 fra Roterud til Storhove i Innlandet, arbeidet starter etter noen avklaringer.
  • Ny E6 mellom Storhove og Øyer i Innlandet, åpner i 2027.
  • E136 mellom Dombås i Innlandet og Vestnes i Møre og Romsdal, her planlegges arbeidene ved Veblungsnes, og mellom Stuguflåten og Raudstøl.
  • Ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene i Trøndelag, åpner i 2027
  • Ny E6 med Hommelvik bru i Trøndelag, på sørgående retning startet arbeidene i 2024.
  • Ny E6 mellom Ranheim og Sveberg åpner i 2027, første delprosjekt mellom Ranheim og Værnes i Trøndelag.
  • Ny E6 mellom Kvithammar og Åsen i Trøndelag, åpner i 2027
  • Rv. 13 mellom Skare og Sogndal, her vil arbeidene mellom Odda og Tyssedal i Vestland starte i løpet av 2025.

For å kunne sortere og prioritere prosjekter bruker Nye Veier en metode for helhetlig porteføljestyring. Porteføljestyringen skal sikre at selskapet bygger ut riktige prosjekter til riktig tid, med en god utnyttelse av det likviditetsmessige handlingsrommet som selskapet til enhver tid har.

God porteføljestyring er avgjørende for selskapets planlegging og ressurssetting, og gjør det mulig for selskapet å kommunisere sine vurderinger og planer på en tydelig måte.

Det er styret i Nye Veier som avgjør og prioriterer i hvilken rekkefølge prosjektene skal bygges ut. 

Nettonytteberegninger for prosjekter i Nye Veiers planportefølje

For å sikre at selskapet kan opprettholde et stabilt høyt aktivitetsnivå, jobbes det med planer for flere strekninger samtidig. Hensikten er altså til enhver tid å ha prosjekter som er ferdig planlagte og klare for utbygging. Helhetlig utbygging ivaretas gjennom planarbeidet, og er et viktig premiss i utforming av de forskjellige prosjektene. 

Tabellen under viser de prosjektene som foreløpig ikke er prioritert for utbygging, men som per nå har best nytte-kost. Tabellen er sortert etter nettonytte per budsjettkrone (heretter NNB).

Tabellen viser også modenhet, altså hvilke prosjekter og strekninger som har reguleringsplan og veiutbyggingsavtale med Staten. 

Planarbeid og endringer i et prosjekt vil kunne føre til at rekkefølgen til prosjektene i tabellen justeres. Slike endringer er en naturlig del av porteføljestyringen, og vil kunne skje helt frem til styret beslutter igangsetting av prosjektene. 

Eksempler på faktorer som kan påvirke og få betydning for NNB og plasseringen i tabellen er:

  • Optimaliseringer og endringer i løsningene
  • Endringer i kostnadsbildet
  • Oppdaterte trafikkberegninger
  • Konsekvensutredninger av ikke- prissatte verdier 

Prosjekt

NNB

Ikke prissatte vurderinger

 

Vedtatt reg.plan

 

Veiutbyggingsavtale Bompengevedtak

E6 Ulsberg – Berkåk

0,78

Kommer ved en
senere revisjon

 

 

E39 Blørstad – Lyngdal øst

0,29

Kommer ved en
senere revisjon

 

 

E6 Selli – Asp

0,17

Kommer ved en
senere revisjon

 

 

E39 Årrestad – Vikeså

0,15

Kommer ved en
senere revisjon

 

 

E18 Ytre Ringvei

0,06

Kommer ved en
senere revisjon

 

 

E6 Sjoa – Otta

0,03

Kommer ved en
senere revisjon

 

 

E39 Moi – Ualand

-0,09

Kommer ved en
senere revisjon

 

 

E18 Bamble – Kragerø

-0,13

Kommer ved en
senere revisjon

 

 

E6 Moelv – Roterud

-0,22

Kommer ved en
senere revisjon

 

 

 

Tabellforklaring: Tabellen er en sortering av de ni prosjektene som per nå er best på NNB. (netto nytte per budsjettkrone) 


Utbedringsstrekningene rv. 13 og E136, samt fellesprosjektet E16-Ringeriksbanen håndteres separat, og inngår ikke i tabellen. 

NNB viser kun deler av den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i et prosjekt. I tillegg til nyttekostnadsanalysen består samfunnsøkonomien også av ikke-prissatte virkninger, som for eksempel miljø- og naturpåvirkning, arealbeslag av dyrkamark, myr og annen natur, i tillegg til påvirkning på samfunnssikkerhet. 

Både prissatte og ikke-prissatte konsekvenser inngår i vurderingene, når styret i Nye Veier prioriterer i hvilken rekkefølge prosjektene skal bygges ut. 

Per regioner

E6 Trøndelag

Det er stor aktivitet i dette fylket fra Nye Veiers side. Vi har åpnet ny vei mellom Kvål og Melhus.

I dag pågår det utbygging på E6 Kvithammer – Åsen, E6 Berkåk – Vindåsliene og E6 Ranheim – Sveberg.

Høsten 2024 starter vi bygging av ny Hommelvik bru i sørgående retning.

Det pågår reguleringsarbeid for ny vei mellom Helltunnelen og Hellstranda. Det foreligger vedtatt reguleringsplan for E6 Gyllan – Kvål.

De neste prosjektene i Trøndelag ser for øyeblikket ut til å bli E6 Ulsberg – Berkåk, og E6 Selli – Asp.

E6 Innlandet

E6 fra Kolomoen til Moelv er åpnet.

E6 Storhove – Øyer bygges nå, og vi venter på de siste avklaringene for å kunne starte utbygging av E6 Roterud – Storhove. Dette er en vesentlig del av strekningen fra Moelv til Øyer, og prosjektet vil bidra til å knytte landet sammen gjennom hovedferdselsåren E6.

Det pågår reguleringsplanarbeid på E6 Moelv – Roterud, og Nye Veier jobber med tidligfaseplanlegging på rv. 4 fra Gjøvik til Mjøsbrua.

På E16 fra E6 til Kongsvinger arbeides det fortsatt med en kommunedelplan for å velge trase for ny vei.

Vestland

Vi har utviklingsansvaret for rv. 13 mellom Skare og Sogndal, og E136 Dombås-Vestnes.

Det pågår for tiden to konkurranser. Den ene konkurransen gjelder E136 Veblungsnes og E136 Stuguflåten – Raudstøl. Prosjektet innebærer å bygge ny vei på Veblungsnes og utbedre veien mellom Stuguflåten og Raudstøl. Disse to prosjektene er en del av en helhetlig utbedring av E136 mellom Dombås og Vestnes.

Den andre konkurransen gjelder rassikringstiltak på riksvei 13, nord for Odda. På dette prosjektet signeres kontrakt med valgt totalentreprenør høsten 2024.

Dette er viktige indre veiforbindelser på Vestlandet. Olje- og gassnæringen, fiske- og oppdrettsnæringen, sammen med annen industri, er viktige næringer. Veiene er også viktig for turisme. Veiene er utsatt for vær, flom og skred, som forekommer ofte.

På rv. 13 er det stor skredfare, og på flere steder mangler gul midtlinje. Standarden tilfredsstiller ikke kravene i veinormalen. Smal vei og dårlig kurvatur gjør at det er redusert fremkommelighet for større kjøretøy.

E39

Nye Veier har ferdigstilt ny firefelts motorvei på E39 mellom Kristiansand og Mandal.

Det pågår bygging av E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest, og veien vil stå ferdig i 2025.

I 2025 er det planlagt byggestart på E6 Mandal – Blørstad i retning Lyngdal.

For å få en sammenhengende veistandard fra Kristiansand og vestover forbi Lyngdal må det siste prosjektet også gjennomføres. Reguleringsplanen er vedtatt. Det foreligger også reguleringsplan for E39 Lyngdal vest – Kvinesdal.

I Rogaland er det regulert ferdig ny E39 fra Bue til Ålgård.

For å kunne starte utbygging i Rogaland må det gjøres vedtak om bompengefinansiering og inngås veiutbyggingsavtale.

Selv om det er vedtatt reguleringsplan mellom Bue og Ålgård, mener Nye veier at det vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge de dårligste delene av strekningen først.

Slik det ser ut nå vil de neste prosjektene bli E39 Blørstad – Lyngdal, E39 Årrestad – Vikeså og E39 Moi – Ualand.

E18

Nye Veier har åpnet ny E18 Arendal – Tvedestrand og E18 Dørdal – Rugtvedt. 

Nå bygges E18 Rugtvedt – Langangen gjennom Porsgrunn kommune. Når dette prosjektet er ferdig utbygd, vil det være sammenhengende firefeltsvei på E18 fra Oslo til og med Bamble.

De neste prosjektene som ligger an til å bli bygget ut er Bamble – Kragerø/Gjerstad, og Ytre Ring i Kristiansand. For begge disse prosjektene pågår det reguleringsplanarbeid.

Nord – Norge

Prosjektet på Kvænangsfjellet ble ferdigstilt og åpnet juli 2024.

Fram til Nasjonal transportplan for perioden 2025 – 2036 har vi hatt ansvar for flere prosjekter i Nordland og Troms.

Disse skal nå tilbakeføres til Statens vegvesen.

Hvordan utvikler vi veiene?

Vi stiller noen grunnleggende spørsmål når vi forbereder til det videre arbeidet med konkret planlegging. Vi vurderer om det er best å bygge ny vei eller bruke deler av den eksisterende veien på nytt. Vi ser også på hvor lang veien blir, hvor kryssene skal plasseres, behov for broer, tunneler, over- og underganger.