Gå til hovedinnhold
Planlegges

Rv. 13 Djupevik – Kviturtunnelen

Vi er i gang med å gjøre veien mellom Odda og Tyssedal bedre. Vi skal gjøre den tryggere ved å redusere skredfaren og begrense skadene hvis det går skred. Veien blir også bredere og lagt til rette for både gående og syklister.

Trafikale forhold

  • 175.no har oppdatert informasjon om stengninger og trafikkforhold
    Her er det flere varianter av varsling:
    - Den generelle varslingen av arbeidsområdet
    - Særskilte varslinger av endringer i trafikken, som stengt vei
  • Telefon 175 kan informere om stengninger
  • Det vil i perioder være stengt i maksimalt 30 minutter mellom Odda og Tyssedal.
  • Vi tar spesielt hensyn tidlig på morgen og ettermiddagen.
  • Vi tilpasser stengningene til perioder med mindre trafikk.
  • I noen tilfeller vil trafikken bli dirigert gjennom anleggsområdet.
  • Følg dirigeringen fra våre trafikkbetjenter i anleggsområdet.
  • I fellesferien vil det være full fremkommelighet på hele strekningen.
  • I juni og august vil arbeidet tilpasses sommertrafikken.
  • Vi informerer om eventuelle endringer i trafikkmønsteret i god tid.

Sprengningsarbeid

Kontakt entreprenøren

Risa er valgt som totalentreprenør for vårt arbeid mellom Odda og Tyssedal.

Ta kontakt med de om anleggsarbeidet

Nabokontakt i Risa

Mari Holthe-Seim

Telefon: 469 10 619

E-post: mari.holthe-seim@risa.no

Anleggsleder i Risa

Bent Even Tengs

Telefon: +47 918 86 676

E-post: bent.even.tengs@risa.no

 

Hva skal vi gjøre?

Rv. 13 gjennom Ullensvang kommune har mange smale og rasfarlige partier, både sør og nord for Odda.  

Mellom Odda og Tyssedal skal vi gjøre disse arbeidene

  • Vi skal forberede veien i tråd med reguleringsplanen fra 2015, med noen ekstra forbedringer.
  • Oppgradering av 1,5 kilometer vei
  • Tilpasning av 30 meter vei på hver ende til eksisterende vei
  • Veien blir 7,5 meter bred og legges på fjellsiden av dagens vei
  • Bygging av murer mot fjellet og mot sjøen
  • Bygging av bruer for å håndtere skred
  • Sikring av området på begge sider av bruene
  • Dagens vei blir gang- og sykkelvei, tilpasset i høyden og mot den nye veien
  • Gang- og sykkelvei på bruene
Rv. 13 går langs vannet. Veikant med autovern og grønnkledde åser i bakgrunnen

Tidslinje

1
Februar 2025
Arbeidet startet
2
Sommeren 2025
Arbeidet tilpasses sommertrafikken
3
Fellesferien 2025
Fri ferdsel på veien
4
Høsten 2026
Arbeidet er ferdig

Oppdateringer

Informasjonsmøte om anleggsarbeid på rv. 13

Nye Veier og vår totalentreprenør Risa starter nå arbeidet med å forbedre rv. 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune. Dette er en viktig del av vårt arbeid med å sikre og oppgradere veien fra Skare til Voss. Prosjektet vil gi en tryggere og mer effektiv vei for alle trafikanter.

Overskuddsmasser rv. 13

Vi starter snart arbeidet med å sikre veien mot ras mellom Djupevik og Kviturtunnelen. Vi får overskudd av masser som vi ønsker å avhende til interesserte mottakere. Det er krav om at mottakere må ha godkjent deponi som er stort nok til å ta imot massene. Meld interesse innen 28. januar.

Risa AS skal skredsikre og utbedre Rv. 13 i Ullensvang

Nye Veier AS har innstilt Risa AS for å skredsikre og utbedre delstrekningen Djupevik – Kviturtunnelen på Rv. 13 i Hardanger. Veiprosjektet består av 1,2 kilometer ny vei i dagen, gang- og sykkelvei langs veitraseen og skredsikringstiltak.

Ber om hjelp til å avdekke trengselspunkter på Rv 13

Ved å registrere reisetid mellom utvalgte målepunkter, skal Nye Veier avdekke de største trengselspunktene på riksvei 13 mellom Skare og Sogndal i Vestland. I dette kartleggingsarbeidet er de som bruker veien mest en viktig kilde til informasjon for å treffe best mulig med utbedringstiltak.

Andre deler av Rv. 13

Rv. 13 Skare – Voss

Hovedstrekning