Rv. 13 Djupevik – Kviturtunnelen
Vi er i gang med å gjøre veien mellom Odda og Tyssedal bedre. Vi skal gjøre den tryggere ved å redusere skredfaren og begrense skadene hvis det går skred. Veien blir også bredere og lagt til rette for både gående og syklister.
Informasjonsmøte om anleggsarbeidet
- Tirsdag 25. februar, klokken 17 i kinosalen i Odda
- Her stiller prosjektledelsen hos totalentreprenøren Risa og prosjektledelsen hos Nye Veier.
- I møtet blir det orientering om arbeidet frem til høsten 2026. Vi viser planer for stengning, dirigering og trafikklys langs veien.
Trafikale forhold
- 175.no har oppdatert informasjon om stengninger og trafikkforhold
Her er det flere varianter av varsling:
- Den generelle varslingen av arbeidsområdet
- Særskilte varslinger av endringer i trafikken, som stengt vei - Telefon 175 kan informere om stengninger
- Det vil i perioder være stengt i maksimalt 30 minutter mellom Odda og Tyssedal.
- Vi tar spesielt hensyn tidlig på morgen og ettermiddagen.
- Vi tilpasser stengningene til perioder med mindre trafikk.
- I noen tilfeller vil trafikken bli dirigert gjennom anleggsområdet.
- Følg dirigeringen fra våre trafikkbetjenter i anleggsområdet.
- I fellesferien vil det være full fremkommelighet på hele strekningen.
- I juni og august vil arbeidet tilpasses sommertrafikken.
- Vi informerer om eventuelle endringer i trafikkmønsteret i god tid.
Sprengningsarbeid
- Motta varslinger via nabovarsling.no
- Meld deg på Nabovarsling.no - Rv.13 Djupvik - Kviturtunnelen
- Denne tjenesten administreres av Risa
- Når det skal sprenges blir veien stengt.
- Veien kan også stenges når det ikke sprenges.
Kontakt entreprenøren
Risa er valgt som totalentreprenør for vårt arbeid mellom Odda og Tyssedal.
Ta kontakt med de om anleggsarbeidet
Nabokontakt i Risa
Mari Holthe-Seim
Telefon: 469 10 619
E-post: mari.holthe-seim@risa.no
Anleggsleder i Risa
Bent Even Tengs
Telefon: +47 918 86 676
E-post: bent.even.tengs@risa.no
Hva skal vi gjøre?
Rv. 13 gjennom Ullensvang kommune har mange smale og rasfarlige partier, både sør og nord for Odda.
Mellom Odda og Tyssedal skal vi gjøre disse arbeidene
- Vi skal forberede veien i tråd med reguleringsplanen fra 2015, med noen ekstra forbedringer.
- Oppgradering av 1,5 kilometer vei
- Tilpasning av 30 meter vei på hver ende til eksisterende vei
- Veien blir 7,5 meter bred og legges på fjellsiden av dagens vei
- Bygging av murer mot fjellet og mot sjøen
- Bygging av bruer for å håndtere skred
- Sikring av området på begge sider av bruene
- Dagens vei blir gang- og sykkelvei, tilpasset i høyden og mot den nye veien
- Gang- og sykkelvei på bruene

Tidslinje
Oppdateringer
Informasjonsmøte om anleggsarbeid på rv. 13
Nye Veier og vår totalentreprenør Risa starter nå arbeidet med å forbedre rv. 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune. Dette er en viktig del av vårt arbeid med å sikre og oppgradere veien fra Skare til Voss. Prosjektet vil gi en tryggere og mer effektiv vei for alle trafikanter.
Overskuddsmasser rv. 13
Vi starter snart arbeidet med å sikre veien mot ras mellom Djupevik og Kviturtunnelen. Vi får overskudd av masser som vi ønsker å avhende til interesserte mottakere. Det er krav om at mottakere må ha godkjent deponi som er stort nok til å ta imot massene. Meld interesse innen 28. januar.
Risa AS skal skredsikre og utbedre Rv. 13 i Ullensvang
Nye Veier AS har innstilt Risa AS for å skredsikre og utbedre delstrekningen Djupevik – Kviturtunnelen på Rv. 13 i Hardanger. Veiprosjektet består av 1,2 kilometer ny vei i dagen, gang- og sykkelvei langs veitraseen og skredsikringstiltak.
Ber om hjelp til å avdekke trengselspunkter på Rv 13
Ved å registrere reisetid mellom utvalgte målepunkter, skal Nye Veier avdekke de største trengselspunktene på riksvei 13 mellom Skare og Sogndal i Vestland. I dette kartleggingsarbeidet er de som bruker veien mest en viktig kilde til informasjon for å treffe best mulig med utbedringstiltak.