Gå til hovedinnhold

Overskuddmasser fra rv. 13

Vi starter snart arbeidet med å sikre veien mot ras mellom Djupevik og Kviturtunnelen. Vi får overskudd av masser som vi ønsker å avhende til interesserte mottakere. Det er krav om at mottakere må ha godkjent deponi som er stort nok til å ta imot massene. Meld interesse innen 28. januar.

Sist oppdatert: 21. januar 2025 kl. 07.23

Nye Veier er byggherre og tiltakshaver for arbeidet. Vi har valgt Risa er som totalentreprenør. Massene er en del av kontrakten med Risa. Vi vil avtale og koordinere hvem som får massene, og hvordan vi gjør dette i praksis.

Vi starter snart arbeidet med å sikre veien mellom Odda og Tyssedal. Dette er første del av vårt arbeid med å forbedre rv. 13 mellom Skare og Sogndal.

Hensikt med avhendingen av overskuddsmassene

Prosjektet ønsker å finne mottaker(e) som kan motta masser og som helst innebærer en samfunnsøkonomisk utnyttelse av massene. I dette ligger blant annet potensiale for bedre utnyttelse, kortere transportavstand på egnet veinett, og redusert ulemper under transporten for omgivelsene.

Mottaker

Mottaker i denne sammenheng er offentlig eller privat aktør som har godkjent mottaksområde for aktuelle masser og volum. Det forutsettes at det foreligger, og på forhånd i nødvendig grad kan vises, arealplanmessige, geotekniske og byggesaksmessige tillatelser for å forsikre om at aktuell utfylling/mottak/deponering er lovlig.

Omfang og tidsperspektiv

Omfang av overskuddsmasser vil være avhengig av detaljprosjekteringen av prosjektet, men er antatt og kunne utgjøre fra 20 000 til 40 000 m3.

Tidsperioden for uttransportering av massene blir fra mars 2025 og ut året. Eventuelt mottak utenfor dette tidsintervallet vil i utgangspunktet ikke bli vurdert da det vil innebære konsekvenser for øvrige aktiviteter.

På grunn av terrengets beskaffenhet og mulig suksessiv utgraving av masser vil transportvolum per uke måtte avtales nærmere i de tidsperioder det pågår transport. Ved flere mottakere må det regnes med å fordeles etter nærmere koordinering.

Massenes beskaffenhet

De aktuelle massene er i hovedsak urmasser fra Byrkjeneset. Dette er sams masser av stein, morene, jord og siltige masser som vi anser som ikke forurensede fyllmasser (skrotmasser). Ursteinsblokker som egner seg til natursteinsmuring vil bli benyttet i prosjektet.

Sprengtsteinsmasser vil i stor grad bli benyttet til veibygging i prosjektet. Eventuelt overskudd av dette må også regnes som fyllmasser.

Det blir brukt elektroniske tennere på all sprenging, noe som sterkt begrenser omfang av plastrester i massene i forhold til bruk av Nonel.

Vilkår og forutsetninger

Massene er i dette tilfellet fellesskapets eiendom og eventuell avhending av en slik ressurs som kan representere en verdi vil måtte gjøres slik at eventuelle interessenter har lik forutsetning/vilkår, jf. Instruks for utrangering, kassasjon og avhending av materiell og fast eiendom som tilhører staten (Normalinstruksen).

I dette tilfellet er vi ute etter en mulig samfunnsøkonomisk gevinst, men en vil samtidig unngå et stort administrativt apparat. Minstevolum for mottak av masser settes derfor til 5 000 m3.

Prosjektet vil dekke kostnadene med opplasting og transport (lastebil og henger) langs offentlig veinett som er åpent for allmenn ferdsel og har minimum ti tonn helårs aksellast.

Mottaker har risiko for skade på eventuelt veinett som ikke er åpent for alminnelig ferdsel og som ikke har ti tonn helårs aksellast.

Mottaker har ansvar for koordinering og at utlegging skjer i henhold til aktuelle planer og geotekniske vurderinger.

Ansvar for kostnadene knyttet til mottak/utlegging må avklares nærmere og ses i sammenheng med transportavstand for massene. Transportavstand på mer enn 30 minutter kjøring blir lite aktuelt.

Det vil ikke være hensiktsmessig eller økonomisk forsvarlig å omlaste masser underveis i transportkjeden. Nye Veier/Risa forbeholder seg derfor retten til etter egen vurdering å avvise eventuelle mottakere der en anser at deler av aktuell transportstrekning ikke er tilfredsstillende for trafikksikkerhet eller risiko for skade på vei eller transportutstyr.

Dersom det skulle være flere aktuelle mottakere enn tilgjengelig overskuddsmasse vil det bli prioritert etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet og økonomisk fordelaktighet for prosjektet.

Videre prosess

Aktuelle mottakere melder interesse til Nye Veier via post@nyeveier.no innen 28. januar
Merk eposten: Rv.13 D-K Avhending av masser

I eposten opplyst følgende:

  • Navn og kontaktinfo på ansvarlig mottaker, eventuell virksomhet
  • Kort info om tiltaket inkludert hvilke relevante tillatelser/undersøkelser som foreligger
  • Aktuell transporttrase og transportlengde fra Byrkjenes til tipp
  • Ønsket mottaksvolum

Nye Veier/Risa vil kort tid etter fristen for å melde interesse ta kontakt med de som har meldt interesse for nærmere vurderinger rundt gjennomførbarhet og innhold i en mulig avtale. I den sammenheng avklares også om slik avtale skal skrives mellom mottaker og Nye Veier eller mottaker og Risa.

Sirkelen i kartet viser området hvor overskuddsmassene foreligger.

 

kart som viser området for overskuddsmasser