Gå til hovedinnhold

Minimerer ulempene for elfenbenslav på E6 Sjoa – Otta

Nye Veier forbereder nå arbeidet med reguleringsplan for E6 Sjoa – Otta i Sel kommune.  En av hovedutfordringene i planarbeidet er å finne veilinjer som i størst mulig grad unngår eller begrenser påvirkningen på den prioriterte arten elfenbenslav.

Sist oppdatert: 25. oktober 2024 kl. 12.56

De største forekomstene av lav-arten er registrert langs E6-strekningen mellom Sjoa og Ny-Sandbu i Sel.

Nye Veier har, etter krav fra Statsforvalteren, vurdert fem ulike veilinjer mellom Sjoa og Ny-Sandbu, og utredninger av miljøtema, støy, klimagassutslipp, kostnader og prissatte virkninger viser at det finnes veitraseer som samlet sett er bedre enn gjeldende regulerte løsning.

Nye Veier anbefaler at alternativ 1C legges til grunn for det videre planarbeidet mellom Sjoa og Ny-Sandmel. Alternativ 1C går tett inntil og langs østsiden av dagens E6 fra sør og forbi Randageilen. Deretter krysser alternativet over dyrka-/beitemark mellom Randageilen og tidligere Sandbu barnehage og tilknyttes regulert løsning for E6 inn mot Ny-Sandbu. Alternativt kan alternativ 1F eller en kombinasjon av disse vurderes.

Videre anbefaler Nye Veier at det i planarbeidet reguleres ny vei frem til Bredevangen og at strekningen Bredevangen – Solhjem gjenbrukes som den er i dag. Planarbeidet inkluderer også ny rundkjøring i krysset mellom E6 og Rv. 15 på Otta. 

Nye Veier starter nå arbeidet med å detaljplanlegge E6-traseen og det tilhørende veianlegget. 

Reguleringsplan med konsekvensutredning utarbeides med mål om offentlig ettersyn og politisk behandling i løpet av 2025.