Gå til hovedinnhold

En balanse mellom interesser

Planleggingen av ny E6 forbi Lillehammer har tatt mange år. En viktig del av jobben har vært å finne den beste måten å krysse Lågendeltaet naturreservat på, uten å ødelegge miljøet mer enn nødvendig. Uansett hvor vi velger å legge veien, må den nye E6 gjennom Lillehammer krysse Lågen.

Tiltakene vil bli gjort, som en del av byggingen av ny E6.

Smalere og mindre arealbeslag

  • E6 blir smalere enn det som var opprinnelig planlagt.
  • Veien og tunnelen blir tre meter smalere, fra 23 til 20 meter.
  • Det sparer 40 dekar med landbruksjord, skog og strandsone som ellers ville blitt påvirket av utbyggingen.
  • Det betyr også at det blir mindre sprengning og flytting av masser.
  • Det er med på å gi mindre utslipp av klimagasser og bruk av materialer i forbindelse med byggingen

Ny brutrase og bruløsning

  • Brua som skal bygges over Lågen kalles en fremskyvningsbro.
  • Det betyr at brua bygges på land, og skyves deretter ut over elva.
  • En fordel med denne typen bro er at byggingen kan tilpasses naturmangfoldet i reservatet, og det meste av arbeidet kan gjøres landsidene av Lågen.
  • Den nye brua over Lågen blir plassert tre kilometer lenger nord for dagens bru.
  • Dette flytter mye trafikk bort fra Lågens utløp til Mjøsa, som er et viktig beiteområdene for fugler under trekkperiodene.  
  • Lengden på brua er i løpet av planleggingsprosessen redusert fra 960 til 540 meter.
  • Bredden er redusert fra 23 til 19 meter.
  • I tillegg vil en tunnel på vestsiden av Lågen bidra til å redusere belastningen på området og naturverdiene.

Tiltak for fuglelivet

  • For å redusere faren for at fugler kolliderer med høyspentlinjer, planlegger vi å sette opp visuelle markører som gjør ledningene mer synlige.
  • For å minske forstyrrelsen av dyrelivet på grunn av støy og lys, skal vi også bygge støy- og lysskjermer langs den eksisterende veibrua forbi Lillehammer sentrum.
  • I tillegg vil vi opprette krattskogområder som er viktig for småfuglenes reproduksjon og matbehov.

Vern av Balbergejuva og Evjudalen

  • Vi skal starte et arbeid med å verne Balbergejuva og Evjudalen som en del av Lågendeltaet naturreservat. 

Vern av nytt naturreservat

  • For å kompensere for de negative virkningene av en ny bru over Lågen, blir det opprettet et nytt naturreservat på 793 dekar ved Hundorp i Gudbrandsdalen. Dette kalles Rykkhustjønnin naturreservat.  
  • Det nye verneområdet vil bevare et stort og variert våtmarksområde rundt Gudbrandsdalslågen.
  • Dette området inkluderer grunnvannsområder, næringsrike tjern, flomløp, flomskogsmark og åpen flomfastmark.
  • Ved å verne Rykkhustjønnin naturreservat øker det totale verneområdet med 766 dekar.

Vern av Gausadeltaet

  • Regjeringen har vedtatt å sette i gang arbeidet for å se om det er mulig å restaurere og verne deler av Gausadeltaet, som er tilknyttet Lågendeltaet naturreservat.
  • Dette kan i være positivt for naturverdiene i området og kan føre til at Lågendeltaet naturreservat blir større, eller at det opprettes et nytt reservat i Gausa.
  • Nye Veier vil lede dette arbeidet i samarbeid med myndigheter og fagmiljø.