Status E6 Ranheim - Sveberg og Hommelvikbrua
På prosjektet E6 Ranheim – Sveberg er Nye Veier og Hæhre Entreprenør AS i en samhandlingsfase. Når samhandlingsfasen er gjennomført kan endelig byggekontrakt signeres og anleggsaktivitetene kan komme i gang for fullt.
Sist oppdatert: 17. desember 2024 kl. 11.25
I påvente av at samhandlingsfasen er gjennomført, har vi igangsatt forberedende arbeider blant annet komplettering i nye Væretunnelen. Arbeidene på Hommelvikbrua sørgående startet tidligere i høst og pågår for fullt. Her er Contur AS entreprenør.
Arbeid med “grønn vegg” tilhørende E6 i Hommelvika pågår også, her er Brødrene Bjerkli AS entreprenør. I løpet av høsten er det sprengt ut fjell samt etablert fylling for grønn mur. Arbeidet fortsetter gjennom vinteren. Når stålkonstruksjonen som ligger der nå er på plass på søylene, skal denne også bygges på før vi kan gjøre ferdig veioverbygningen med asfalt og rekkverk.
Bildet: Den “grønne veggen” er egentlig en steinfylling som legges ut lagvis og som holdes på plass ved såkalt jordarmering. Det gjør at skråningen kan stå så bratt som det vises på bildet. En tilsvarende “vegg” skal bygges i nord inn mot den store Hommelvikskjæringen, og det er denne vi nå holder på å lage fundamentet for. Foto: Nye Veier/Contur AS.
Anleggsaktiviteter julen 2024
Det vil pågå ordinære anleggsaktiviteter fram til fredag 20. desember. Deretter er det anleggspause fram til mandag 6. januar 2025, med enkelte oppstartaktiviteter 2. og 3. januar. I løpet av jula vil det bli gjennomført befaringer og oppsyns - og innmålingsarbeid som ikke vil medføre ulemper for omgivelsene.
Arbeidstider er fra mandag til lørdag, med varierende aktivitet gjennom uka. Det er ikke planlagt kvelds – og nattarbeid, men det kan forekomme betongstøp utover normal arbeidstid og vedlikehold, brøyting og strøing.
Etter klokken 19.00 er det eventuelt bare stille arbeid som utføres og unntak fra dette vil bli varslet via våre kanaler. Ønsker du varslinger om sprengningsarbeider for E6 Ranheim - Sveberg på sms? Les mer og registrert ditt mobilnr på nabovarsling.no
Hommelvikbrua sørgående felt
Høsten har vært brukt til forberedelser for å kunne skyve ut (lansere) første del av stålbjelkene på søylefundamentene. Første skyv av stålbjelkene starter i januar 2025. Det vil ta om lag en uke å skyve første etappe. Stålbjelkene vil da nå den nærmeste søylen. Når første etappe er ferdig går vi i gang med neste etappe som starter med å løfte nye stålbjelker. Deretter starter sammensveisingen av bjelkene slik at de blir en fast del av de øvrige stålbjelkene. Totalt er det tre lanserings (skyve) etapper. Når alle bjelkene er på plass på søylene, kan vi starte støpingen av betongdekket.
Bildet: Bildet viser ‘lanseringsnesen’ som skal monteres på i front av stålbjelkene. Dette er en relativt lett konstruksjon som er ca 3 meter høy og ca 20 meter lang. Lanseringsnesen blir montert slik at “stålbjelkene” tidligere når søylene. Dermed blir en kortere del av de tunge stålbjelkene hengende utkraget. Når lanseringen, det å skyve bjelker, er ferdig demonteres lanseringsnesen. Foto: Nye Veier/Contur AS.
Illustrasjon 1, Nye Veier.
Illustrasjon 2, Nye Veier
Illustrasjonene viser lanseringsnesen og stålbjelkene underveis i lanseringen. Her har lanseringsnesen akkurat kommet fram til første søyle. I den første skyveetappen vil vi fortsette skyvet til stålbjelkene når fram til søylen som vist i illustrasjon 2 under. Deretter starter arbeidet med å sette sammen flere bjelker, dette vist med grå farge i illustrasjon 2.
Bilde: Rød lanseringsnese monteres på stålbjelkene. Stålbjelkene ligger for tiden under de hvite plastdukene. Første skyv bort til akse 4. Ved siden av plastduken står bjelker lagret for neste fase av sammensetting av bjelker. Foto: Nye Veier/Contur AS.
Fundamentering av brua
For å sikre tilstrekkelig støtting av brua skal det bygges totalt fem søyler. Tre søyler er ferdig bygget, og de to siste blir bygget når spuntveggen i Nesbakken er ferdig montert og nødvendige grave - og sprengningsarbeider er utført. Før arbeidene med spuntveggen kunne starte, ble over 30 000 m³ masse fjernet fra området for å avlaste terrenget og gi tilfredsstillende forhold for spuntveggen.
Bildet: Her er spunten rammet ned til fjell. Det er boret ned store bolter slik at spunten er forankret til fjellet i bunn av spuntnålene. Første utgraving i fremkant av spunt er utført. Det er dessuten påbegynt montering av skråstag som bores gjennom løsmassene og ned til fjell slik at også øvre del av spuntveggen blir festet til fjell. Foto: Nye Veier
Vi takker publikum, berørte naboer og trafikanter for samarbeid og tålmodighet i forbindelse med anleggsaktiviteter og bruarbeider, og ønsker alle god jul.