Nå starter vi arbeidet med Hommelvikbrua
I midten av august starter Contur AS arbeidet med å bygge ferdig Hommelvikbrua sørgående retning.
Sist oppdatert: 13. august 2024 kl. 06.46
Minst mulig ulemper for trafikanter, naboer og andre berørte
Det første arbeidet som skal utføres foruten tilrigging er rivning av bygninger på innløste eiendommer i Nessbakkvegen.
Nessbakkvegen vil bli brukt til inn og ut transportering av containere med rivningsmaterialer samt mannskap. Vi vil unngå tidspunkt på morgen og ettermiddag for å ikke være til ulempe for barn på skolevei og arbeidsreiser.
- Viktige overordnede mål er at trafikksikkerhet og fremkommelighet prioriteres i anleggsgjennomføringen, og at det blir minst mulig ulemper for naboer og andre berørte, sier prosjektsjef Magne Ramlo i Nye Veier.
Etablering av anleggsvei og bygging av bru
En eksisterende anleggsvei fra øvre del av Nessbakevegen og ned til Holma skal opprustes. Når en hensiktsmessig anleggsvei er etablert, vil nedplanering av ca 30 000m3 jordmasse begynne. Nedplaneringen utføres av stabilitetsmessige hensyn, og må være utført før videre spunt og betongarbeid med landkar og søyle begynner.
Massene som tas ut i forbindelse med nedplaneringen transporteres via den opprusta anleggsveien ned til Homla og videre ut til Hommelvikkrysset via eksisterende anleggsveier. Nessbakkvegen vil derav ikke bli anvendt til massetransport av jordmasser fra nedplaneringen.
Stålarbeid vil også starte opp i de påfølgende ukene.
Hommelvikbrua sørgående blir bygget som stålplatebærer i samvirke med betongdekke. Det blir to kjørefelt, med en lengde på 228 m, fordelt på 4 spenn.
Sørgående Hommelvikbru skal stå ferdig i desember 2025.
Null-visjon for personskader og miljøutslipp
Nye Veier har høye forventninger til entreprenøren med hensyn på seriøsitet og ytre miljø. Arbeidet som skal utføres skjer i et område der det tidligere har gått ras, i tillegg til at arbeidet skal utføres i høyt og bratt terreng, og med nærføring til eksisterende E6.
Bakgrunn
Hommelvikbrua er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt. Bakgrunnen for dette er at Nye Veier og totalentreprenør Acciona i 2023 ble enige om å avslutte kontrakten med arbeidet på ny E6 mellom Ranheim og Værnes
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Brua er viktig for ferdigstillelse av hele prosjektet.
17. juni fikk Contur AS oppdraget med å bygge Hommelvikbrua (sørgående kjørefelt) på strekningen E6 Trondheim-Værnes. Kontraktsverdien er rundt 180 mill NOK eks mva.