Hva skjer utover høsten?
Før sommeren ble det klart at Hæhre Entreprenør AS skal bygge nye E6 Ranheim – Sveberg. Den nye veien skal være klar for trafikk i løpet av sommeren 2027. Selv om det går en stund før anleggsmaskinene er på plass, er det mye aktivitet i prosjektet utover høsten.
Sist oppdatert: 05. september 2024 kl. 07.25
Informasjonsmøte
16. september inviterer Nye Veier til åpent informasjonsmøte om prosjektet E6 Ranheim – Værnes. Temaer blir blant annet status for prosjektet E6 Ranheim – Sveberg, byggingen av den nye Hommelvikbrua og planarbeidet på E6 Hellstranda. Representanter fra Nye Veier, Hæhre Entreprenør AS og Contur AS vil være til stede for å orientere og svare på spørsmål. Informasjonsmøtet er fra kl 18.00 – 20.00 og skal være på Bruket Kulturhus i Hommelvik. Det kommer mer informasjon om dette møtet.
E6 Ranheim – Sveberg
-Vi er fornøyde med at vi nå kan komme videre i utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Sveberg. Siden det er mye trafikk på E6 er det ikke til å unngå at anleggsarbeidet vil påvirke trafikken og føre til andre ulemper. Derfor er vi særlig opptatt av at entreprenøren skal prioritere trafikksikkerhet og fremkommelighet i anleggsfasen, og ha god dialog med berørte naboer og publikum. Nå er vi over i en ny fase og skal fortsette utbyggingen. Etter hvert vil folk se mer aktivitet ute i marka, sier Magne Ramlo, prosjektsjef for E6 Ranheim - Sveberg.
Prosjektet omfatter prosjektering og bygging av ny E6 mellom Ranheim og Sveberg. Strekningen er ca 12,5 kilometer lang fordelt på 10,8 kilometer vei i dagen og den ca 1,7 kilometer lange Væretunnelen. Den nye veien skal være klarfor trafikk i 2027. Nye Veier og Hæhre skal inn i en samhandlingsfase før endelig kontrakt signeres.
Hva innebærer en samhandlingsfase?
En samhandlingsfase gjennomføres for å bli enig om omfanget av arbeidene som gjenstår, og utarbeide et godt grunnlag for beregning av entreprisekostnaden. Ved å bruke god tid på denne fasen reduserer vi risikoen for at det oppstår uforutsette hendelser som vil kunne påføre prosjektet ekstra kostnader og forsinkelser. Nye veier og Hæhre skal dessuten finne gode måter og rutiner for samarbeid, prosjektrutiner, avklare framdriftsplan og møtestruktur mellom fagfolk fra Nye Veier og entreprenøren.
Vi skal bygge nye E6 Ranheim – Sveberg på en effektiv måte, og til minst mulig ulempe for naboer, trafikanter og miljø. I samhandlingsfasen er også et av temaene hvordan miljøhensyn skal ivaretas i anleggsfasen. Entreprenøren skal prioritere trafikksikkerhet og fremkommelighet i anleggsfasen, og ha god dialog med berørte naboer og publikum. I samhandlingsfasen skal vi fastsette ulike informasjonstiltak som for eksempel å komme med jevnlige prosjektoppdateringer på nyeveier.no, få på plass nyhetsbrev og kontaktinformasjon for naboer og berørte.
Vi skal sikre at vi bruke kompetansen både i Nye Veier og hos entreprenøren og finne gode veiløsninger for trafikanter, naboer og miljø.
Contur AS skal bygge ny Hommelvikbru sørgående felt
Før sommeren ble det også klart hvem som skal bygge Hommelvikbrua sørgående løp mellom Trondheim og Værnes. Brua, stålplatebærer i samvirke med betongdekke, får to kjørefelt med en lengde på 228 m, fordelt på 4 spenn.
Trafikksikkerhet og fremkommelighet skal prioriteres i anleggsgjennomføringen, og med minst mulig ulemper for naboer og berørte. Nye Veier har høye forventninger til arbeidet med seriøsitet og ytre miljø. Brua krysser elva Homla, som er et vernet vassdrag og et populært turområde. Byggestart august 2024. Brua skal stå ferdig desember 2025.
Foto: Bilder fra bruarbeidene som pågår på den nye Hommelvikbrua, Nye Veier