Gå til hovedinnhold

Hva skjer mellom Sveberg og Værnes

For del 1 av prosjektet E6 Ranheim-Værnes er Nye Veier og Hære inn i en god samhandlingsperiode. Men det er også mye aktivitet på strekningen Sveberg-Værnes.

Sist oppdatert: 20. mars 2025 kl. 14.23

Hommelvikbrua 

Contur er godt i gang med å bygge ny Hommelvikbru for Nye Veier. Det er den sørgående retningen som bygges nå. Det er viktig at den står ferdig i tide til vi skal begynne med E6 Ranheim-Værnes del 2, Sveberg-Værnes. Dette for at vi skal kunne flytte trafikken over hit, for å kunne begynne å bygge ny Hommelvikbru for nordgående trafikk. 

For tiden jobbes det med å sveise sammen bruelementene og skyve disse ut på søylene. Eller lansering som bru-folket kaller det. Vi har allerede lansert en av tre lengder på brua. 

For å kunne gjøre de neste lanseringene behøver vi også bygge ferdig de resterende søylene og brukaret på siden mot Stavsjøfjelltunnelen. Da er det også nødvendig med noe sprengningsarbeid. All sprengningsaktivitet i denne forbindelsen vil bli varslet på Nabovarsling.no - E6 Ranheim – Værnes. 

Høybybekken og Green wall  

Høybybekken har i dag et midlertidig løp. Vi er nå i gang med å bygge det permanente løpet til bekken, fra E6 og ned til Homla. Da vil vi lage et nytt bekkeløp som illuderer naturlige meandersvinger.  

Bekken ender i dag opp i en kulp, og vannet ledes til Homla i det som i fremtiden skal bli et flomoverløp. Når det nye bekkeløpet er ferdig vil det bare renne vann i flomoverløpet når det er mye vann i vassdraget. Normal vei for vannet vil være i det nye løpet som vi nå bygger. 

Illustrasjonen viser hvordan Høybybekken går under E6 og til en kulp. I dag går vannet rett ned til Homla i det som senere bare skal være et flomoverløp. Vi jobber nå med å etablere det nye løpet til Høybybekken, som skal gå i meandersvinger ned til Homla. 

I forbindelse med bygging av det vi kaller “green wall” (Grønn vegg), har vi endret av kjøremønsteret på E6 mellom Helltunnelen-Stavsjøfjelltunnelen. Dette for å få plass til anleggsarbeidene i den fasen vi nå går inn i. 

Den grønne veggen skal bygges på sjøsiden av E6, mellom Stavsjøfjelltunnelen og Helltunnellen. Grøn vegg er en metode vi bruker for å redusere det visuelle inntrykket av en nødvendig skjæring, som er høy og bratt. Vi bygger da denne på en måte som gjør at vi kan beplante denne med grønn vegetasjon når den er ferdig. I stedet for at den blir stående som en “grå vegg” med overflate av steinfylling eller sprøytebetong. 

Svebergkrysset og Hommelvikkrysset 

For å oppnå reduserte arealinngrep, reduserte Co2-utslipp i anleggsfasen, benytte bedre tekniske løsninger og reduserte kostnader for strekningen Sveberg-Hommelvika er det nødvendig å endre reguleringsplanen for ny E6 Leistad-Stjørdal grense. 

Det er gevinster å hente på å se på veigeometrien på denne strekningen. Ved å tillate en noe krappere kurvatur vil man kunne redusere arbeidet med å ta ut relativt høye veiskjæringer. Dette vil gi et visuelt bedre inntrykk og redusert anleggsinnsats. Noe som vil få betydning for både Co2-utslipp i anleggsperioden og reduserte anleggskostnader.