Gå til hovedinnhold

Lansering av ny sørgående E6 Hommelvikbru er nå i gang

Contur gjennomførte denne uken det første av tre skyv på brua. Første lansering, med et 80 m langt skyv, ble gjennomført over to dager.

Sist oppdatert: 24. januar 2025 kl. 11.17

Arbeidene med E6 Hommelvika bru -sørgående startet opp på ny i august 2024. Ut over høsten har det vært utført grunn-, betong-, stål- og overflatearbeider, som forberedelse til første lansering. Hommelvikbrua sørgående er en del av prosjektet E6 Ranheim – Værnes. 

Hommelvika bru sørgående ligger tett inntil eksisterende E6
Hommelvika bru sørgående ligger tett inntil eksisterende E6. Foto: Tor Kleiven / Hæhre Entreprenør

 

- Samarbeidet med Contur AS, og de andre involverte, har gått veldig bra, og vi er godt fornøyde med måten de har håndtert prosjektet på så langt, sier Idar Lillebo, som er prosjektleder hos Nye Veier. - Det er alltid vanskelig å overta noe som andre har påbegynt, men Contur AS med bistand fra dyktige, lokale underentreprenører har løst disse utfordringene på en betryggende måte, og vi ser frem til et fortsatt godt samarbeid om dette krevende prosjektet.

- Vi har gjort god planlegging og forberedelser i forkant. Med på laget har vi spesialistfirmaer som Trondheim Stål og Sarens, som vi har samarbeidet godt med i tidligere prosjekter, sier prosjektleder Gylve Fiskum i Contur.

Fornøyd entreprenør og byggherre: F.v.: Joar Sæbo Øksnes (Contur), Gylve Fiskum (Contur), Idar Lillebo (Nye Veier) og Axel Strand (Contur)
Fornøyd entreprenør og byggherre: F.v.: Joar Sæbo Øksnes (Contur), Gylve Fiskum (Contur), Idar Lillebo (Nye Veier) og Axel Strand (Contur) Foto: Tor Kleiven / Hæhre Entreprenør

 

Hommelvikbrua er viktig for fremdriften i hele prosjektet 

Nordgående bru skal etter planen rives når ny sørgående bru er satt i drift, og erstattes med ny bru. Ny bru vil få kurvatur som muliggjør fartsgrense 110 km/t på strekningen. Riving og bygging av ny bru utføres i senere entreprise. 

- Ferdigstillelse av den påbegynte brua er viktig for å forberede for neste utbyggingsfase, hvor vi må legge trafikken over i nytt, sørgående løp for å få bygd ferdig ny E6 gjennom Hommelvik, sier prosjektsjef Magne Ramlo i Nye Veier. - Derfor ble den satt ut som egen entreprise i fjor sommer, og vi er glade for at en erfaren brubygger som Contur AS vant kontrakten med å gjøre ferdige denne viktige konstruksjonen. 

Brua er en 228 m samvirkebru over fire spenn, og skal gå over elva Homla. Hommelvikbrua sørgående er kurvet, og lanseres tett inntil eksisterende nordgående Hommelvikbru. 

 

Lanseringsnesen og avstivningsstagene
De røde stålkonstruksjonene er midlertidige. Lanseringsnesen og avstivningsstagene vil bli fjernet etter at brua er ferdig lansert. Foto: Tor Kleiven / Hæhre Entreprenør

 

Nøkkelinformasjon om E6 Hommelvikbrua sørgående

  • En del av E6 Ranheim – Værnes 
  • Kontraktssum 180 mill., eks mva 
  • Samvirkebru i stål og betong 
  • 900 tonn stål 
  • Høyde stålbjelker 3,6 m 
  • 3700 m³ betong 
  • 228 m lengde, 4 spenn 
  • Bygges tett inntil eksisterende bru på E6