Gå til hovedinnhold
Bygges

E6 Kvithammar – Åsen

Vi bygger firefelts motorvei med fartsgrense 110 kilometer i timen. Veien åpner i 2027. Byggestart var i 2022. Den nye veien er omtrent 19 kilometer, der tolv kilometer går i tunnel og syv kilometer i dagen.  Veien bygges av Hæhre Entreprenør AS.

Kontakt entreprenøren

Anleggsarbeidet utføres av Hæhre Entreprenør

Dersom du har spørsmål om anleggs- og sprengningsarbeidet -  ta kontakt med Hæhre Entreprenør AS sin nabokontakt for arbeidet. Send e-post til RE6KAA@akh.no

Trykk her for å motta gratis varsel om sprenging fra nabovarsel.no

Oppdateringer

Støyskjermingstiltak på boliger langs strekningen Langsteindalen til Hammarmarka

Det er nå publisert en konkurranse på en totalentreprise for entreprenører som er interessert i å gjennomføre støyskjermingstiltak på strekningen fra Langsteindalen til Hammarmarka. Oppdraget omfatter 35 boliger.

Nytt kjøremønster i Kvithammarkrysset fra torsdag 31. oktober.

Onsdag kveld (30. oktober) starter forberedelser til trafikkomlegging på det oppgraderte Kvithammakrysset. Det vil være manuell dirigering gjennom krysset, og korte stopp må påregnes.

Endring i trafikkmønsteret forbi Kvithammarkrysset fra torsdag 8. august

Siden april har entreprenøren jobbet med å ferdigstille oppgradering av vei, inklusive tilhørende infrastruktur, på fremtidig E6 i nordgående retning. Nå er det lagt asfalt på strekningen, og det er behov for tilsvarende oppgradering i sørgående felt.

Arbeid og trafikkomlegging i Kvithammarkrysset fra 9. april

Tirsdag 9. april starter arbeidene med utvidelse og ombygging av Kvithammarkrysset på E6, nord for Stjørdal. Dette skjer som del av prosjektet E6 Kvithammar-Åsen. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2024.

Tidslinje

1
2027
Planlagt åpning av veien
  • Kvithammarkrysset
    (1 / 5)
  • Vuddudalen til venstre
    (2 / 5)
  • Vulubrua. Til venstre er Grubbåstunnelen, prosjektets korteste tunnel.
    (3 / 5)
  • Kvithammarkrysset: Illustrasjon av det fremtidige Kvithammarkrysset med Vinnavegen (fv. 6810) til venstre i bildet. Det etableres gang- og sykkelveg langs Vinnavegen. Arbeidet med denne ferdigstilles våren 2022.
    (4 / 5)
  • Langsteindalen.
    (5 / 5)
  • Fakta om veien
    • Ni minutter kortere reisetid
    • 5,6 mrd. NOK eks. mva. i kontraktsverdi
    • 19 kilometer firefelts motorvei
    • 110 kilometer i timen
  • Hva skal veien løse?
    • Øke sikkerhet for trafikantene.
    • Lettere å komme frem i trafikken.
    • Bedre forutsigbarhet for trafikanten.
    • Bygges med midtdeler og separate kjørefelt.
    • Mindre støy og trafikk for de som bor langs dagens vei.
    • Mye trafikk med tunge lastebiler flyttes bort fra hus langs dagens vei.
    • Reisetiden reduseres med ni minutter.
  • Planen for den nye veien

    Her finner du reguleringsplanen for E6 i Stjørdal, som ble vedtatt 25. mars 2021 (ekstern lenke til Stjørdal kommune).

    Her finner du reguleringsplanen for E6 i Levanger, som ble vedtatt 22. september 2021 (ekstern lenke til Levanger kommune).

  • Bompenger

    Det blir to bommer på denne strekningen

    • En ved Forbordsfjelltunnelen (34 kroner for lette kjøretøy, 68 kroner for tunge kjøretøy)
    • En på Åsen (14 kroner for lette kjøretøy og 28 kroner for tunge kjøretøy). 

    Kostnadene er planlagt å skulle være nedbetalt på 15 år.

    Den nye E6 mellom Kvithammar og Åsen er 53 prosent bompengefinansiert. Det vil si at 53 prosent av kostnaden dekkes av deg som bilist. Det resterende dekkes av staten gjennom den faste årlige finansieringen av Nye Veier AS.

    Bompengefinansiering vedtas av Stortinget etter en prosess hvor Nye Veier også har hatt dialog med lokale og regionale myndigheter.

  • Hvorfor fire felt?

    Befolkningen forventes å øke i nordlige Trøndelag, og dermed vil trafikken også øke. Vi bruker standardmodeller for å planlegge  befolkningsvekst og trafikkvekst, slik som andre store samfunnsaktører. Det betyr at vi må forbedre trafikksikkerhet og kapasitet.

    Den nye veien vil ha fire felt og en fartsgrense på 110 kilometer i timen. En midtdeler vil i stor grad redusere risikoen for møteulykker. Saktegående trafikk, som mopeder og traktorer, skal primært bruke det lokale veinettet.

     

     

  • Dyrka mark

    Mer av veien legges i tunnel for å beskytte viktig jordbruksland. Vi bruker også overskuddsmasse fra tunnelene til å forme terrenget og gjenskape dyrket mark.

    Målet er å bruke minst mulig areal permanent. Dette kalles netto permanent arealbeslag, og vi forventer at dette beslaget blir svært lite.

  • Støyskjerming av eiendommer

    Når man bygger ny vei vil det alltid være noen eiendommer som blir berørt og som får mer støy. I forbindelse med utbyggingen av ny E6 Kvithammar-Åsen, er det opprettet et støyprosjekt for å sikre at alle retningslinjer blir fulgt når det gjelder støyskjerming.

    Les mer om støyskjerming av eiendommer i E6 Kvithammar-Åsen-prosjektet.

  • Nye Veier og Hæhre Entreprenør signerte kontrakt for utbygging i 2022. Gleden var derfor stor for at man kunne samles og feire byggestarten på dette store og viktige samferdselsprosjektet.
    (1 / 4)
  • – Dette er en stor og viktig dag for oss. Ny E6 fra Kvithammar til Åsen vil få stor betydning for brukerne, både lokalt, regionalt og nasjonalt, sa administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland under byggestartsmarkeringen. Her står Aanesland foran det som vil bli portalene til Forbordsfjelltunnelen.
    (2 / 4)
  • Det var ordfører Anita Ravlo Sand i Levanger kommune og daværende ordfører Ivar Vigdenes i Stjørdal kommune som fikk æren av å trykke på knappen og skyte den symbolske førstesalven for det som skal bli Forbordsfjelltunnelen. I bakgrunnen vises smellet av salven.
    (3 / 4)
  • Fra gjennomslaget i Forbordsfjelltunnelen august 2023.
    (4 / 4)

Andre deler av E6 Trøndelag