Gå til hovedinnhold

Kvinesdal kommune vedtok detaljregulering for ny E39

30. oktober vedtok kommunestyret i Kvinesdal detaljregulering for E39 Lyngdal vest – Kvinesdal. Med dette har Nye Veier fulgt opp vedtaket til Kommunal- og moderniseringsdepartemnet (KMD) 25.06.2021 av den statlige kommunedelplanen.

Sist oppdatert: 31. oktober 2024 kl. 07.17

Den nye planlagte E39 vil bli en trafikksikker, firefelts motorvei med midtdeler og fartsgrense 110 km/t.

24. september 2024 oversendte Nye Veier detaljregulering for E39 Lyngdal vest -Kvinesdal til kommunene for sluttbehandling. Planforslaget er utarbeidet i samsvar med planprogrammet og er endret etter førstegangsbehandling og påfølgende høringsrunde. Saken ble fremlagt til politisk andregangs-/sluttbehandling i Kvinesdal 30. oktober 2024. Med hjemmel i plan- og bygningsloven, vedtok Kvinesdal kommune detaljregulering for E39 Lyngdal vest - Kvinesdal, med plankart, planbestemmelser og planbeskrivelse revidert 24.09.2024.

Den 14. november 2024 behandles saken i Lyngdal kommunestyre.

I vedtaket fra Kommunal- og moderniseringsdepartemnet ble det gitt en tilleggsbestilling om å utrede en ny korridor fra Røyskår til Lølandsvatnet. Konsekvensene av den nye korridoren er blitt sammenlignet med korridoren for den godkjente E39 i Lyngdal og den utredede korridoren i Statens vegvesens forslag for E39 fra Lyngdal vest til Ålgård. I tillegg er det blitt utført vurdering mot en redusert standard for ny E39 med stor grad av gjenbruk av eksisterende E39 over Kvinesheia. Med dette har Nye Veier fulgt opp vedtaket fra KMD. Den nye korridoren gjennom Kvinesdal om Frøytland ble valgt, og er nå vedtatt. 

Trafikksikker firefelts motorvei
Nye Veier har ansvaret for utbygging av E39 fra Kristiansand i Agder til Ålgård i Rogaland. Dagens E39-strekning er i overkant av 200 kilometer. Ny E39 planlegges som trafikksikker, firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Motorveien vil i tillegg til reduksjon i antall ulykker, gi vesentlig kortere reisetid for brukeren, og knytte Agder og Rogaland tettere sammen som felles bo- og arbeidsmarked.

Planområdet omfatter en delstrekning av E39 som går fra Røyskår i Lyngdal kommune til kommunegrensen mellom Kvinesdal kommune og Flekkefjord kommune, ved Dunsædvatnet. Strekningen er på ca. 24 kilometer med kryss på Oppofte og Frøytland, en ettløpstunnel til Øyesletta, og en kobling mellom Smeåsen og Dragedalen via eksisterende E39 til Oppofte. Dagens kryss på Oppofte bygges om. Plandokumentene kan du finne her. I tillegg til plandokumentene, har Nye Veier utarbeidet en visuell kartfortelling og en film som viser tiltaket. Dette er å finne på Nye Veier sin prosjektnettside.

Nye Veier takker for et godt samarbeid med alle relevante aktører som har inn i prosjektet. 

- Vi har hatt god og tett dialog med kommunen, samt statlige og regionale myndigheter i hele planprosessen, sier prosjektleder plan Thomas Kaaløy Jensen.