Gå til hovedinnhold

Detaljregulering for E39 Lyngdal vest-Kvinesdal oversendt til kommunene for sluttbehandling

Nye Veier har med oversendelsen av detaljregulering med konsekvensutredning for parsellen Lyngdal vest-Kvinesdal fulgt opp etter vedtaket av den statlige planen. Det er nå en sammenhengende plan fra Lyngdal i øst til Ålgård i vest.

Sist oppdatert: 10. oktober 2024 kl. 12.47

Vi har gjennom planprosessen økt den samfunnsøkonomiske lønnsomheten, gjort det bedre på ikke-prissatte fag og utarbeidet en plan som realiseres på trygg og god måte. Saken fremlegges nå til politisk sluttbehandling i de to kommunene.

Nye Veier har nå sendt over planforslaget til Lyngdal og Kvinesdal kommuner. Sluttbehandlingen vil foregå i månedsskiftet oktober/november. Detaljreguleringen er utarbeidet i samsvar med planprogrammet og er endret etter førstegangsbehandling og påfølgende høringsrunde.

Alle plandokumenter er tilgjengelige på nettsidene. Herunder detaljregulering med konsekvensutredning og fagrapporter. 

Den nye planlagte E39 vil bli en trafikksikker, firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Det er nå en sammenhengende plan fra Lyngdal i øst til Ålgård i vest, sier planprosjektleder Thomas Kaaløy Jensen i Nye Veier.

 

Illustrasjon av planlagt bro over Fedafjorden

Den 24 km lange strekningen har planskilte kryss på Oppofte og Frøytland. Fra krysset på Frøytland er det regulert en ny ettløps tunnel ned til Øyesletta ved miljøstasjonen og Eramet. I tillegg er det regulert en ny kobling mellom fylkesveien ved Smeåsen og Dragedalen som kobles via eksisterende E39 til kryssområdet ved Oppofte.

Planarbeidet er gjennomført i tett samarbeid mellom Nye Veier, kommunene og andre offentlige aktører. Mottatte innspill gjennom høringsperiodene er hensyntatt i planleggingen.

I forbindelse med offentlig ettersyn og høring i nov-desember 2023, fremmet Statsforvalteren i Agder i høringsuttalelse av 22. desember 2023 innsigelse til planforslaget fordi Statsforvalteren mente planforslaget ikke var i tråd med nasjonale føringer for ivaretakelse av dyrka mark.

I juni 2024 ble det avholdt dialogmøte med Statsforvalteren i Agder, der forslagsstiller Nye Veier, plankonsulent Sweco Norge AS og representanter fra Kvinesdal kommune deltok. Dialogmøtet resulterte i enighet om at Statsforvalteren i Agder trakk innsigelsen til reguleringsplanforslaget.

Nye Veier sikter nå mot en politisk vedtatt reguleringsplan for begge kommuner høsten 2024.