Detaljregulering for E39 Lyngdal-Kvinesdal vedtatt
Et enstemmig kommunestyre i Lyngdal sluttet seg torsdag 14. november til Nye Veiers detaljregulering for E39 Lyngdal – Kvinesdal vest i Agder. Med det er planen komplett, da Kvinesdal kommune fra før har gitt sin tilslutning til planen.
Sist oppdatert: 15. november 2024 kl. 10.56
- Siden høsten 2021 har Nye Veier, i samarbeid med Sweco, hatt søkelys på klima og miljø i detaljreguleringen for E39 Lyngdal-Kvinesdal. På strekningen mellom Iddelandsvatnet og Oppofte gjenbruker vi 6,5 km av dagens E39, både i dagsone og Vatlandstunnelen. Vi har lykkes godt med oppdraget, sier Thomas Kaaløy Jensen, prosjektleder for plan i Nye Veier.
Nye Veier AS og Sweco Norge AS har utviklet detaljregulering for en ny firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Den strekker seg i forlengelse av pågående veiprosjekt ved Røyskår i Lyngdal og vestover til grensen mellom Kvinesdal og Flekkefjord ved Dunsædvatnet. Ny E39 fra Lyngdal gjennom Kvinesdal blir en trafikksikker vei som forenkler reisehverdagen for trafikantene og fremmer verdiskaping i regionen.
24 kilometer ny E39
Den regulerte strekningen er omtrent 24 kilometer, hvorav 8 kilometer går gjennom Lyngdal kommune og resten gjennom Kvinesdal kommune. Planforslaget inkluderer planskilte kryss på Oppofte og Frøytland, samt en ny ettløpstunnel fra Frøytland til Øyesletta ved Eramet. Videre er det planlagt en ny kobling mellom fylkesveien ved Smeåsen og Dragedalen, som blir knyttet til eksisterende E39 ved kryssområdet på Oppofte. Krysset blir ombygd. Det foreslåtte veianlegget omfatter tre toløpstunneler og en ny firefelts bru over Fedafjorden og ved Møska, i tillegg til en seksfelts bru over Frøytlandsfossen.
Nye Veier har satt søkelys på å finne løsninger som i størst mulig grad unngår vann- og myrområder i planarbeidet. Man også lagt vekt på å minimere påvirkningen på bebyggelse, kjente naturverdier, kulturminner og jordbruksområder.
Gjenbruker deler av dagens E39
I planleggingen av den nye veien er det lagt til rette for å utvikle løsninger og tiltak som kan unngå, begrense, avbøte eller kompensere for negative effekter på miljøet og klimaet.
- Nye Veier arbeider aktivt for å identifisere muligheter for å øke bærekraften i prosjektene. Gjenbruk av eksisterende veistruktur er et viktig eksempel på dette, sier prosjektleder Kaaløy Jensen.
Tar vare på matjord
Matjord som berøres av det nye veianlegget vil bli tatt vare på. Det er planlagt tre områder langs veien som skal tilrettelegges for reetablering av matjord, nært eksisterende jordbruksdrift. Disse områdene vil bli opparbeidet med overskuddsmasser fra anlegget før matjorden legges tilbake.
- Vi har også lagt opp til omfattende gjenbruk av steinmasser langs veien. Dette inkluderer vollene langs E39 i Høylandsdalen, Håland og Frøytland. Disse vollene er eksempel på samfunnsnyttig bruk av overskuddsmasser, da de vil fungere som støydempere og skjerme mot bebyggelse og naturområder, forteller Jan Håvard Øverland, oppdragsleder i Sweco.
Alle plandokumenter er tilgjengelige på Nye Veiers prosjektnettside. Her kan du blant annet finne detaljreguleringen for Lyngdal og Kvinesdal med tilhørende konsekvensutredning og fagrapporter.
- Nye Veier takker for godt samarbeid med berørte kommuner og verdifulle innspill fra ekstern samarbeidsgruppe. Nå er Nye Veiers oppdrag med å følge opp vedtaket til Kommunal og -distriktsdepartementet, tidligere Kommunal- og moderniseringsdepartementet, av den statlige planen, sier Thomas Kaaløy Jensen, prosjektleder plan i Nye Veier