E39 Mandal - Blørstad
Vi skal gå i gang med å bygges cirka ni kilometer firefelts vei fra Mandalskrysset vestover til Blørstad. For å koble den nye veien sammen med dagens vei skal det bygges tre kilometer vei til Tredal.
Tryggere og mer effektiv vei
- Veien skal være ferdig høsten 2027.
- Vi skal bygge en sikker firefelts vei med midtdeler. Møteulykker forsvinner og reisen blir mer effektiv.
- Veien blir kortere og hastigheten øker. Da blir reisetiden kortere.
- Dette er en del av den helhetlige utviklingen av E39 mellom Kristiansand i Agder og Ålgård Rogaland.
- E39 binder Agder og Rogaland tettere sammen som et felles bo- og arbeidsmarked.
Det pågår for tiden konkurranse om oppdraget for utbygging av ny E39 mellom Mandal og Blørstad. Tildeling av oppdraget vil skje i 2025.
Kontraktsstørrelsen er beregnet til to milliarder kroner eks. mva.
De tre entreprenørene som deltar i konkurransen er:
- Skanska Norge AS med rådgiver Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS
- Arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS med rådgiver Norconsult AS
- Hæhre Entreprenør AS med rådgiver Cowi AS
-
Fakta om veien
- Lindesnes kommune godkjente reguleringsplanen i juni 2022.
- Anleggsarbeidet kan starte våren 2025
- Vi skal bygge ni kilometer vei med fire felt og fartsgrense 110 kilometer i timen fra Mandalskrysset i Lindesnes.
- Vi skal bygge tre kilometer med vei, som skal koble den nye veien med dagens europavei ved Tredal.
- I det nye krysset ved Blørstad blir det parkering for pendlere og stopp for busser.
-
Hva skal veien løse?
Målet med den nye veien:
- bedre trafikksikkerhet
- bedre fremkommelighet
- vekst og utvikling i regionen
- bedre bomiljø for de som bor langs dagens E39
- Planen for den nye veien
Tidslinje
Oppdateringer
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Nye Veier lyser ut nytt E39-prosjekt
Nye Veier har utlyst konkurranse for bygging av ni kilometer ny, trafikksikker E39 videre vestover fra Mandalskrysset, samt nesten fire kilometer med tilførselsvei til Tredal nær Vigeland i Lindesnes lengst sør i Agder. Kontraktsverdien er i overkant av to milliarder kroner eksklusive mva.