Gå til hovedinnhold
Bygges

E39 Lyngdal

Vi bygger nå ti kilometer ny vei, og kryss ved Lyngdal i øst og på Kvinesheia i vest. Det meste av veien er enten tunnel eller bruer. Det betyr at E39 stort sett flyttes bort fra bebyggelsen og inn i fjellet.

Oppdateringer

Feiret gjennomslag og 12.000 meter drevet tunnel

En stor milepæl ble nådd i Nye Veiers prosjekt E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest, da gjennomslagssalven på den 3400 meter lange Rossåstunnelen ble skutt.

Kontakt entreprenøren

Byggingen utføres av entreprenøren Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS. 

Har du spørsmål om aktivitetene i anleggsområdet?

Send e-post til riba@tsmaskin.no  eller ring vakttelefon 407 07 888

Du finner mer informasjon på deres nettsider

  • Fakta om veien

    Anleggsarbeidet gjøres av arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS
    Kontrakten har en verdi på 2,9 mrd. norske kroner eksl. mva

    E39 er planlagt som firefelts motorvei med fartsgrense 110 kilomter i timen. Anlegget vil domineres av to lange tunneler og flere bruer.

  • Hva skal veien løse?

    Dette er en del av ny E39 mellom Kristiansand i Agder og Ålgård Rogaland. Veien binder fylkene tettere sammen som et felles bo- og arbeidsmarked.

    • En sikker vei som går utenom tettstedet Lyngdal. 
    • Midtdeler fjerner møteulykker og antall ulykker reduseres betydelig.  
    • Slakere vei gir lavere utslipp fra alle kjøretøy. Det gjelder spesielt store lastebiler og vogntog. 
    • Veien åpnes i 2025.
  • Planen for den nye veien

Tidslinje

2
November 2024
Tømmervika bru ferdig
3
Våren 2025
Test av trafikkstyringssystemer
4
Sommeren 2025
Åpnes for trafikk

Andre deler av E39