E39 Lyngdal
Vi bygger nå ti kilometer ny vei, og kryss ved Lyngdal i øst og på Kvinesheia i vest. Det meste av veien er enten tunnel eller bruer. Det betyr at E39 stort sett flyttes bort fra bebyggelsen og inn i fjellet.
Oppdateringer
Sirkulært materiale i veikroppen
Nye Veier og samarbeidspartnere startet denne uka en omfattende test av SiGS, et biprodukt fra smelteverk til bygging av ny E39 gjennom Lyngdal. - Dette er en viktig del av arbeidet med å utvikle verdikjeder som er mer bærekraftige og bruke materialer som er sirkulære.
Feiret gjennomslag og 12.000 meter drevet tunnel
En stor milepæl ble nådd i Nye Veiers prosjekt E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest, da gjennomslagssalven på den 3400 meter lange Rossåstunnelen ble skutt.
Kontakt entreprenøren
Byggingen utføres av entreprenøren Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS.
Har du spørsmål om aktivitetene i anleggsområdet?
Send e-post til riba@tsmaskin.no eller ring vakttelefon 407 07 888
-
Fakta om veien
Anleggsarbeidet gjøres av arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS
Kontrakten har en verdi på 2,9 mrd. norske kroner eksl. mva
E39 er planlagt som firefelts motorvei med fartsgrense 110 kilometer i timen. Anlegget vil domineres av to lange tunneler og flere bruer. -
Hva skal veien løse?
Dette er en del av ny E39 mellom Kristiansand i Agder og Ålgård Rogaland. Veien binder fylkene tettere sammen som et felles bo- og arbeidsmarked.
- En sikker vei som går utenom tettstedet Lyngdal.
- Midtdeler fjerner møteulykker og antall ulykker reduseres betydelig.
- Slakere vei gir lavere utslipp fra alle kjøretøy. Det gjelder spesielt store lastebiler og vogntog.
- Veien åpnes i 2025.
- Planen for den nye veien
Tidslinje
Kvellandsbrua er prosjektets største konstruksjon