Gå til hovedinnhold

Status tunnelarbeider

Her kan du se hvor langt vi har kommet med å lage tunnel per 1. juli 2024. Når vi lager tunnel sier vi at vi 'driver tunnel'.

Sist oppdatert: 22. august 2024 kl. 07.17

Grenlandstunnelen (ramper ekskludert). Fra Herregårdsbekken er det drevet 876 meter. Fra Skjelsvikdalen er det drevet 1214 meter. Fra Kjørholt er det drevet 1430 meter. Totalt er det nå drevet 3520 meter av 5200 meter, som tilsvarer 67 prosent ferdig drevet. Forventet gjennomslag i løpet av desember 2024.

Grenlandstunnelen (ramper ekskludert): Fra Herregårdsbekken er det drevet 876 meter. Fra Skjelsvikdalen er det drevet 1214 meter. Fra Kjørholt er det drevet 1430 meter. Totalt er det nå drevet 3520 meter av 5200 meter, som tilsvarer 67 prosent ferdig drevet. Forventet gjennomslag i løpet av desember 2024.

 

 

Støping av tunnelportaler pågår ved Blåfjelltunnelen. Foto: Jony Moen
Ved Blåfjelltunnelen støper vi tunnelportaler. Foto: Jony Moen, Nye Veier.

Rødt er gjenstående driving mellom Skjelsvikdalen og Herregårdsbekken. Tunnelarbeidene er nå i ferd med å jobbe seg inn under Asalund. Foto: Jony Moen

Rødt viser hva som står igjen av driving mellom Skjelsvikdalen og Herregårdsbekken. Tunnelarbeidene er nå i ferd med å jobbe seg inn under Asalund. Foto: Jony Moen, Nye Veier.

Grenlandstunnelen sitt lavbrekk (laveste punkt) ligger på kote -6 meter, altså under havnivå. Dette punktet er i Skjelsvikdalen. Foto: Jony Moen

Grenlandstunnelens laveste punkt ligger på kote -6 meter, altså under havnivå. Dette punktet er i Skjelsvikdalen. Foto: Jony Moen, Nye Veier.

Bjønnåstunnelen: Fra Lanner er det drevet 1413 meter. Fra Herregårdsbekken er det drevet 687 meter. Drevet totalt 2100 av 2548 meter eller 82 prosent. Gjenstår 448 meter før gjennomslag, estimert til august 2024.

Bjønnåstunnelen: Fra Lanner er det drevet 1413 meter. Fra Herregårdsbekken er det drevet 687 meter. Totalt er det drevet 2100 av 2548 meter, eller 82 prosent. Gjenstår 448 meter før gjennomslag, estimert til august 2024.

 

 

Fjerning av bunnrensk i Bjønnåstunnelen, før det skal kjøres inn sorterte steinmasser med riktig kvalitet senere. Foto: Jony Moen
Fjerning av bunnrensk i Bjønnåstunnelen, før det skal kjøres inn sorterte steinmasser med riktig kvalitet senere. Foto: Jony Moen, Nye Veier.

 

 

Gjenstående driving mellom Skjelsvikdalen og Kjørholt, tunnelarbeidene vil i ukene framover bevege seg inn under Brattås.
I ukene framover vil det bli sprenging av tunnel mellom Skjelsvikdalen og Kjørholt. Det vil si at de som bor på Brattås vil merke mer støy og rystelser.