Nye Veier anbefaler korridor 20
Nye Veier har lagt fram konsekvensutredningen for ny E18 Tvedestrand – Gjerstad. Analysen som er gjort viser at korridoralternativ 20 kommer best ut av de fire alternativene som er utredet i den samfunnsøkonomiske analysen.
Sist oppdatert: 30. juni 2024 kl. 09.12
-Det er gjort omfattende utredningsarbeider, og korridoralternativ 20 er det som samlet sett kommer best ut. Gjennom mer gjenbruk av eksisterende vei, kan vi få et prosjekt som i større grad tar hensyn til natur, klima og miljø. Det var viktige mål da vi sammen med kommunene bestemte oss for å se på prosjektet på nytt. Den samfunnsøkonomiske analysen viser likevel at prosjektet ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Nye Veier mener det er riktig å i første omgang utarbeide en kommunedelplan for korridor 20, for å få et endelig vedtak på valg av korridor. Dette vil også skape mer forutsigbarhet for de som bor i området, sier Vidar Stormark, prosjektutviklingssjef i Nye Veier.
Fire alternative veikorridorer
Utgangspunktet for konsekvensutredningen var forslaget til reguleringsplan som ble utarbeidet i 2021. Høsten 2021 bestemte Nye Veier i samarbeid med kommunene å gjennomføre en verdioptimalisering på strekningen. Resultatet av denne verdioptimalisering var at fire korridorer pekte seg ut som mulig korridor for framtidig vei. Nye Veier har gjennomført en konsekvensutredning av disse fire alternative veikorridorene. En konsekvensutredning består av en samfunnsøkonomisk analyse som inkluderer både prissatte og ikke-prissatte konsekvenser.
De fire alternativene som er utredet i KU strekker seg fra Rødmyr i Tvedestrand kommune til Lindtjenn i Gjerstad kommune:
- Alternativ 10: Gjenbruk av dagens E18
- Alternativ 20: Gjenbruk av dagens E18 bortsett fra på strekningen i Balttjerndalen, mellom Lunde og Røysland
- Alternativ 30: En variant av optimalisert planforslag 2021 som kobler seg til dagens E18 sør for Moland
- Alternativ 40: En optimalisering av planforslaget fra 2021, justert for 100 km/t
Resultatene av konsekvensutredningen viser at alternativ 20 kommer best ut av de fire alternativene. For prissatte konsekvenser rangeres alternativ 10, 20 og 40 som likeverdige. Alternativ 20 har en lavere kostnad, men også en noe lavere nytte enn alternativene 10 og 40.
For ikke-prissatte konsekvenser rangeres alternativ 20 samlet sett som det beste forslaget. Både alternativ 10 og 20 har fordeler av gjenbruk, da de i stor grad følger dagens E18-trase. Dette gjør at veilinjen vil legge beslag på mindre arealer, og hensyntar i større grad verdier som kulturarv og naturmangfold. I tillegg beslaglegger det mindre natur sammenlignet med alternativ 30 og 40 som går i urørt terreng. Både alternativ 10 og 20 berører noe dyrket mark, og de to alternativene er ganske like. Alternativ 20 er likevel rangert foran alternativ 10, fordi det har mindre konsekvenser for naturmangfold.
På bakgrunn av den samfunnsøkonomiske analysen, vurderes derfor alternativ 20 som den beste veikorridoren for fremtidig E18 på strekningen Tvedestrand-Gjerstad.
Hva er en konsekvensutredning?
En konsekvensutredning er en del av kunnskapsgrunnlaget i et planarbeid. Den følger som saksgrunnlag når en plan skal til offentlig høring og ettersyn. Planprogrammet som ble fastsatt av styret i det interkommunale plansamarbeidet 29. juni 2023, ligger til grunn for konsekvensutredningen. Utredningen er gjennomført i tråd med lovverk og anerkjent metodikk definert i Statens vegvesens håndbok V712 Konsekvensanalyser.
En konsekvensutredning består av en samfunnsøkonomisk analyse som inkluderer både prissatte og ikke-prissatte konsekvenser. I de prissatte konsekvensene er følgende temaer vurdert:
Trafikant- og transportbrukernytte, operatørnytte, budsjettvirkninger for det offentlige, ulykker, støy- og luftforurensning, klimagass og skattekostnader.
Blant de ikke-prissatte konsekvensene har disse temaene blitt vurdert: Landskapsbilde, friluftsliv/by- og bygdeliv, naturmangfold, kulturarv og naturressurser