Gå til hovedinnhold

Trafikkforhold

Trafikkforhold

Ytre ringvei vil i stor grad avlaste dagens veinett, spesielt gjennom sentrum hvor trafikken reduseres betydelig. Fylkesvei 482 og fylkesvei 478 mot Vennesla og Setesdal vil også få en betydelig avlastning. Trafikken på disse veiene vil i stor grad flyttes over til riksvei 9 nord for krysset i Dalane og videre ut på Ytre ringvei. Sør for krysset mellom riksvei 9 og Ytre ringvei vil trafikken langs riksveien reduseres.

Kartet viser beregnet trafikk (ÅDT) for både lette og tunge kjøretøy i år 2050. Nullalternativet viser beregnede fremtidige trafikktall dersom Ytre ringvei ikke bygges. ÅDT står for årsdøgntrafikk og er et mål på gjennomsnittlig daglig trafikkmengde (antall kjøretøy) som passerer på en gitt strekning.

 

Ytre ringvei vil delvis finansieres med bompenger. Det vil være to bomstasjoner: én på strekningen mellom Vige og Dalane, og én mellom Dalane og Grauthelleren.

Tunge kjøretøy

Med utbygging av Ytre ringvei vil andelen tungtrafikk gjennom sentrum reduseres drastisk. ÅDT-tall for eksisterende E18/E39 mellom Vige og Grauthelleren viser at antall tunge kjøretøy vil reduseres med 60 til 70 prosent fra dagens nivå. Riksvei 9 vil få færre tunge kjøretøy sør for Dalane, men flere på den nordlige delen av strekningen. Utenom sentrum vil Ytre ringvei føre til en liten økning av tungtrafikken på hovedveinettet.

Reisetid

 

Ytre ringvei vil gi en betydelig reduksjon i reisetid både for reisende via Ytre ringvei og langs dagens vei i rushtiden. Dette oppnås fordi Ytre ringvei vil avlaste dagens vei. Trafikkberegningene viser at Ytre ringvei ikke vil ha kapasitetsproblemer, og reisetiden vil derfor være lik gjennom hele døgnet, uavhengig av rushtid.

Den beregnede reisetiden på Ytre ringvei mellom Grauthelleren og Vige er rundt 6 minutter i begge retninger. Dette er omtrent 3 minutter raskere enn samme strekning på dagens vei (E18/E39) utenom rush. Det er forventet at trafikken vil øke frem mot 2050 og skape betydelige forsinkelser i rush dersom Ytre ringvei ikke bygges. Med fremtidig trafikkvekst er det beregnet at reisetiden på dagens vei gjennom sentrum i rushtiden vil ta opptil 19 minutter dersom Ytre ringvei ikke bygges, og mellom 9 til 11 minutter dersom den blir bygget.

Les mer om dette i Fagrapport trafikale og prissatte konsekvenser.