Gå til hovedinnhold

Beskrivelse av planforslaget

Her finner du en oppsummering av planforslaget for E18 Ytre Ringvei - Kristiansand, med kart og bilder.

Bakgrunn for planarbeidet

Nye Veier har ansvar for å planlegge og bygge den nye E39 fra Kristiansand i Agder til Ålgård i Rogaland. Strekningen er omtrent 200 kilometer lang. Som en del av dette arbeidet, utarbeider de også en reguleringsplan med konsekvensutredning for E18 Ytre ringvei mellom Vige og Grauthelleren.

I forbindelse med Samferdselspakke 2 for Kristiansandsregionen ble det utført en konseptvalgutredning (KVU) som foreslo Ytre ringvei som hovedløsning. Denne utredningen ble vedtatt i 2012 og dannet grunnlaget for kommunedelplanen for E18/E39 Ytre ringvei Vige - Volleberg, vedtatt 26. februar 2016.

Nye Veier har i detaljreguleringen for Ytre ringvei jobbet med å optimalisere veilinjen fra kommunedelplanen. Sammenlignet med kommunedelplanen vil det nye planforslaget føre til:

  • Omtrent 1 kilometer kortere veistrekning mellom Vige og Grauthelleren.
  • Redusert belastning på natur- og friluftsområder i Dalane og samlet sett mindre negativ påvirkning på bomiljøene.
  • Lavere byggekostnader og reduserte klimagassutslipp.

Her finner du et detaljert, interaktivt reguleringsplankart

Mål for planarbeidet

Hensikt:

  • Bedre fremkommeligheten for trafikk i Kristiansand.
  • Redusere antall trafikkulykker.
  • Gjøre transportkorridoren mindre sårbar ved hendelser.

Som del av ny E39 skal E18 Ytre ringvei:

  • Sikre forutsigbar og robust ferdsel gjennom Agder.
  • Knytte bo- og arbeidsmarkedet i regionen tettere sammen.

Planarbeidet har fokus på:

  • Samfunnsøkonomiske løsninger.
  • Klima og miljø.
  • Samfunnsnyttig ressursutnyttelse av masseoverskudd.
  • At arealinngrep ikke skal gå vesentlig utover dagsonearealene fra kommunedelplanen.

 

Planprogrammet

Planen er vurdert opp mot forskrift om konsekvensutredninger. Det er vurdert at tiltaket er utredningspliktig etter §§ 6b) og 8a) i forskriften. 

Planprogrammet ble fastsatt av by- og stedsutviklingsutvalget i Kristiansand kommune 16. september 2021.

Du finner lenke til planprogrammet her.

Ny Ytre ringvei

E18 Ytre ringvei er planlagt som:

  • En trafikksikker, firefelts motorvei i tunnel mellom Vige og Grauthelleren.
  • Fartsgrense på 110 km/t i det meste av tunnelen.
  • Veistrekningen er ca. 9,7 kilometer, hvorav ca. 8,9 kilometer er i tunnel.

Vegnormal N100 setter krav til:

  • Fartsgrense og dimensjonering.
  • Veibredde og størrelse på tunnelløp.

Planen inkluderer:

  • Tunnel under Otra.
  • Kryss i hver ende av tunnelen, i Vige og ved Grauthelleren.
  • Kryss i fjell under Dalane med rampetunneler til riksvei 9.
  • Anleggsarbeidet anslås å vare ca. 4,5 år.

Fordeler med veien:

  • Bedre trafikksituasjon i Kristiansand ved å rute ca. 30 % av trafikken utenom sentrum.
  • Frigjør kapasitet på det lokale veinettet.
  • Positive miljøeffekter ved reduksjon av støy og svevestøv i sentrale områder.

Se film om planforslaget

Planområde for Ytre ringvei

Her viser vi planforslaget med konsekvensutredning med tilhørende tekst for dagsonene Vige, Dalane og Grauthelleren. 

Planområdet strekker seg fra Vige i øst til Grauthelleren i vest. Siden Ytre ringvei skal bygges i tunnel, befinner store deler av planområdet seg under bakken, men omfatter også dagsoner i Vige, Dalane og Grauthelleren. I tillegg omfatter planen arealer vest for Grauthelleren omtalt som Øygardsvatnet, Mjåvann vest og Grauthellerheia. Dette er arealer som kan være aktuelle for disponering av overskuddsmasser.

Kartet viser avgrensning av planområdet for E18 Ytre ringvei.

Vige

I øst starter reguleringsplanen i Vige. Her vil E18 Ytre ringvei kobles til eksisterende E18 i et nytt kryss. Ytre ringvei vil gå over dagens E18 og sykkelekspressvei på en bro. I Vigebukta vil veien bli bygget på en fylling i sjøen. Øst- og vestgående felt vil være adskilt.

Vige havnevei legges om og bygges på bakkenivå, og vil krysse under Ytre ringvei. Det vil bli bygget to rundkjøringer som kobler sammen Ytre ringvei, eksisterende E18 og lokalveien. Tilgang til berørte næringseiendommer vil bli ivaretatt. Tunnelåpninger skal bygges i den østvendte skråningen nedenfor Erlings Skakkes vei.

Bildet viser Vigebukta og E18 fra Varodden. Bildet er fra sommeren 2021.
Bildet viser Vigebukta og E18 fra Varodden. Bildet er fra sommeren 2021.
Bildet viser Vigebukta og E18 fra Varodden. Bildet er fra sommeren 2021.
Bildet viser Vigebukta og E18 fra Varodden. Bildet er fra sommeren 2021.

Vige havnevei

Langs Vige havnevei og vannkanten i Vigebukta skal det bygges gang- og sykkelvei. Den eksisterende sykkelekspressveien vil ikke bli påvirket av Ytre ringvei på permanent basis, men vil bli lagt om midlertidig under byggingen av Vigebrua.

En ny rundkjøring nord i krysset gjør at dagens energistasjon må fjernes.

Ny adkomst til Norcem sin silostasjon vil bli etablert fra Vige havnevei, vest for den nye rundkjøringen.

Tunnelportal Vige

Vest for det nye krysset er tunnelåpningen plassert i en bergskjæring på begge sider. Mellom tunnelåpningen og Erling Skakkes vei skal det settes opp en støyskjerm for å redusere støy fra veianlegget.

I Vige berører reguleringsplanen fire boligeiendommer som skal rives: Vigeveien 32 og Erling Skakkes vei 7, 9 og 11.

Dalane

Riksvei 9 Setesdalsveien går gjennom Dalane. I tunnelen under Dalane skal det bygges et kryss med tunnelramper opp til Riksvei 9 for å koble den til Ytre ringvei. Det blir en tunnelrampe for hver kjøreretning, som kobles til hver sin nye rundkjøring på Riksvei 9.

Dalane sett fra sør. Ytre ringvei vil koble seg på rv. 9 til venstre i bildet. Bildet er tatt sommer...Vis mer
Dalane sett fra sør. Ytre ringvei vil koble seg på rv. 9 til venstre i bildet. Bildet er tatt sommeren 2021.
Dalane sett fra sør. Ytre ringvei vil koble seg på rv. 9 til venstre i bildet. Bildet er tatt sommeren 2021.
Dalane sett fra sør. Ytre ringvei vil koble seg på rv. 9 til venstre i bildet. Bildet er tatt sommeren 2021.

Boligområdet i Dalane kobles til veisystemet via en ny rundkjøring på samme sted som dagens T-kryss. Den eksisterende støyvollen erstattes av en ny støyskjerm langs Riksvei 9.

Gang- og sykkelveien langs Riksvei 9 legges om i forbindelse med rundkjøringene. Det vil være kryssinger for gående og syklende over rundkjøringenes armer.

Bruket Dalheim (det nedlagte gartneriet) skal rives for å bygge den søndre rundkjøringen med tilhørende sideareal på Riksvei 9.

Grimsbekken må delvis legges om. Det er foreslått en utforming av sidearealene som kan forsinke og dempe flomtopper ved små og mellomstore flommer.

Kryss i tunnel

Siden tunnelen krysser under Otra og har krav om maks fem prosent stigning, må krysset i Dalane plasseres i tunnel. Krysset er utformet som et halvt kløverbladkryss.

Tunnelåpningene er plassert på vestsiden av dalen for å unngå å krysse jernbanen. For å sikre nok kapasitet på riksvei 9 og tilførselstunnelene til Ytre ringvei, er det planlagt to rundkjøringer. Å bygge kun én rundkjøring, som foreslått i kommunedelplanen, vil ikke gi nok kapasitet.

Den nordre rundkjøringen kobler sammen riksvei 9 med Ytre ringveis nordlige tunnelløp, og den søndre rundkjøringen med det søndre løpet. Rundkjøringene er plassert et stykke fra tunnelåpningene for å sikre god sikt når man kjører ut fra tunnelen.

Les mer om veien i Fagrapport Infrastruktur.

Grauthelleren

Ytre ringvei kobles til Grauthellerkrysset, som åpnet i juni 2023 som en del av prosjektet E39 Kristiansand vest – Mandal øst. Grensen mellom prosjektene går omtrent 100 meter fra tunnelåpningene i Grauthelleren.

Tunnelåpningen ved Grauthelleren er i denne planen flyttet nærmere krysset sammenlignet med løsningen foreslått i kommunedelplanen og reguleringsplanen for E39 Kristiansand vest – Søgne øst. Dette betyr at det omkringliggende terrenget blir mindre påvirket av veien, fordi den delen av veien som må sprenges ut blir kortere.

 

Foto av anleggsområdet for Grauthellerkrysset fra juni 2023. I bakgrunnen sees Fidjemoen.
Foto av anleggsområdet for Grauthellerkrysset fra juni 2023. I bakgrunnen sees Fidjemoen.
Foto av anleggsområdet for Grauthellerkrysset fra juni 2023. I bakgrunnen sees Fidjemoen.
Foto av anleggsområdet for Grauthellerkrysset fra juni 2023. I bakgrunnen sees Fidjemoen.