Anleggsgjennomføring
Oppstarten av prosjektet er ikke bestemt ennå, men bygge- og anleggsfasen vil trolig vare i omtrent 4,5 år. Arbeidet vil hovedsakelig bestå av følgende aktiviteter:
- Opprettelse av riggområder og startpunkter for tunneldriving.
- Riving av noen bygninger og installasjoner, etablering av ny infrastruktur og installasjoner, bygging av ny kaifront, og forberedelser for veifylling i Vigebukta.
- Arbeid med konstruksjoner og veianlegg.
- Tunneldriving og sikring av fjell.
- Transport av masser.
- Innredningsarbeid, veioppbygging og bygging av infrastruktur inne i tunnelen.

Tunnelarbeid
Det skal bygges to tunneler mellom Vige og Grauthelleren, samt tilførselstunneler til Dalane ved boring og sprengning. Tilførselstunnelene i Dalane vil bli bygget fra innsiden og ut, slik at overskuddsmasser kan transporteres gjennom tunnelen og ut ved Grauthelleren.
Les mer om dette i Fagrapport anleggsgjennomføring.
Støy og vibrasjoner
Støyende aktiviteter under byggefasen, som vil merkes av omgivelsene, vil i hovedsak være knyttet til graving, sprenging og massetransport i dagsonene i Vige, Dalane og ved Grauthelleren.
Hovedaktiviteten under byggeperioden vil være tunneldriving, og dette vil i liten grad merkes av omgivelsene. Støyberegninger for byggefasen viser forventet støy for en typisk arbeidsdag med høy byggeaktivitet. Beregningene viser at støynivåene kan overstige grenseverdiene ved boliger nær anleggsområdet, hvis det ikke gjennomføres støyskjermingstiltak.
Derfor er det satt krav til å skjerme boligene for støy også under byggefasen. Planforslaget inkluderer støyskjermer mot boligområdene i Erling Skakkes vei og Dalane, som skal beskytte mot støy etter at veien er åpnet. Disse kan bli etablert tidlig for å skjerme mot støy under byggefasen. Det bør utføres støyberegninger av forventet byggeaktivitet når det endelige arbeidsopplegget er avklart i senere prosjektfase.
Sprengning av tunnelen vil medføre vibrasjoner. Der tunnelen bygges tett under bebyggelse, er det risiko for skader på bygninger hvis det ikke tas nødvendige hensyn. Før bygging skal det utarbeides vibrasjonsgrenseverdier for sprengning, og bygninger skal inspiseres. Under bebygde områder skal det tas hensyn til vibrasjoner. Dette gjelder området fra Vige til Presteheia, Sødal, Eg, Dalane og ved Hellemyr.
Les mer om dette i Fagrapport støy i anleggsfasen og Fagrapport ingeniørgeologi.

Midlertidige bygge- og anleggsområder
Hovedaktivitetene i byggeprosjektet skal foregå enten på områder regulert til samferdsel eller på midlertidige bygge- og anleggsområder.
De midlertidige områdene ligger i dagsonene i Vige, Dalane, Grauthelleren, og på områdene for massedisponering vest for Grauthelleren. Disse områdene kan brukes til anleggsdrift, inkludert bygging av anleggsveier, midlertidig lagring av jord- og steinmasser, og riving av bygninger innenfor anleggsområdet.
Det er også tillatt å ha midlertidige bassenger for vannhåndtering og rensing. Avrenning fra de midlertidige områdene skal minimeres.
I henhold til rekkefølgebestemmelsene skal de midlertidige bygge- og anleggsområdene tilbakeføres til eier og/eller settes i stand senest ett år etter at veianlegget er åpnet for trafikk.
Riggområder
Det er behov for riggområder i alle de tre dagsonene. Riggområdene kan brukes til anleggskontorer, mellomlagring av masser, lagerplass, verksted og parkering. I Vige kan de fleste nødvendige funksjoner for tunneldrivingen plasseres utenfor tunnelportalen, spesielt i området som i dag brukes som betongblandeverk. I Dalane er gartneritomten ved søndre rundkjøring identifisert som hovedriggområde. Et mindre riggområde ved nordre rundkjøring kan også brukes ved behov. På Grauthelleren vil det primære riggområdet for tunneldrivingen være i dagsonen ved tunnelportalen.