E18 Kragerø - Bamble
Vi jobber med å lage reguleringsplan for ny E18 mellom Kragerø og Bamble kommuner. Veien starter ved Lona i Kragerø og går til Dørdal i Bamble, der veien kobler seg på dagens vei. Veien er om lag 20 kilometer, vi planlegger for fire felt og fartsgrense 100 km/t.
Gjenbruk av dagens vei
På veien mellom Kragerø og Bamble kan vi gjenbruke mye av den eksisterende veien. Da reduserer vi kostnadene, bruker mindre areal og reduserer klimagassutslippene. For å få til dette senkes fartsgrensen på den nye veien til 100 kilometer i timen, i stedet for den opprinnelig planlagte 110 kilometer i timen.
Oppdateringer
Feltarbeid i sommermånedene (1)
Fra 1. – 5. juli blir det gjennomført befaringer og feltarbeid som en del av planleggingen av ny E18 Kragerø - Bamble. Kartleggingen vil gi ny og verdifull informasjon om hvordan naturverdier kan ivaretas. Dette vil gi oss et bedre beslutningsgrunnlag.
Utvidelse av varslingsgrensen
Den 14. mai 2024 kunngjorde vi at varslingsområdet for detaljreguleringen av E18 Gjerstad – Bamble blir utvidet.
Arkeologiske undersøkelser
Det skal gjøres arkeologiske undersøkelser i det utvidede planområdet på E18 mellom Gjerstad og Bamble. Undersøkelsene starter så snart det er mulig og vil pågå i 2024.
Kontakt oss
-
Om planarbeidet
- Den 19. januar 2023 varslet og startet vi arbeidet med en ny reguleringsplan for E18 mellom Kragerø og Bamble.
- Vi har vurdert flere alternativer basert på et reguleringsplanforslag fra 2021.
- Vi har også gjort ekstra undersøkelser for å kunne gjenbruke mer av dagens E18, spesielt ved Bråtvann i sør og Bakkevann i nord.
- Den 15. januar 2024 varslet vi at varslingsområdet måtte utvides for å få nok plass under anleggsperioden og for å hindre forurensning i vassdragene.
- Etter dette har vi jobbet videre med å justere veien for å gjøre det mulig med mer gjenbruk av dagens E18.
- Den 16. mai 2024 varslet vi behov for mer areal i Sannidal.
Planleggingen av en ny E18 har pågått i flere år.
- I 2019 ble en kommunedelplan med konsekvensutredning for E18 mellom Dørdal og Grimstad vedtatt.
- I 2020 fortsatte vi planleggingen av en reguleringsplan for ny E18 mellom Tvedestrand og Bamble. Oppstart ble varslet 28. august 2020, og et planforslag ble laget. Forslaget ble lagt ut til offentlig ettersyn og høring 25. juni 2021.
Tilbakemeldingene viste at det ikke var støtte til planforslaget, og prosjektet var heller ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt. - Derfor jobbet vi med å redusere kostnadene og gjøre endringer for å redusere utslippene av klimagasser og redusere virkningen for miljø.
Dette arbeidet viste at planforslaget fra 2021 kan forbedres og at flere alternativer kan være bedre. Sammen med de berørte kommunene undersøkte vi flere mulige løsninger.
-
Fakta om veien
Det er flere utfordringer med dagens vei.
- E18 har midtdeler og forbikjøringsfelt fra Tangen og et stykke sørover til kommunegrensen. Resten av veien er tofelts uten midtdeler.
- Fartsgrensene varierer fra 80 kilometer i timen til 90 kilometer i timen.
- Variasjonen i veistandarden kan gjøre det vanskeligere å komme fram på deler av veien.
- Hvis det skjer noe på veien er omkjøringsveiene dårlige.
- Det er mye trafikk, spesielt om sommeren, som fører til køer og forsinkelser.
-
Hva skal veien løse?
E18 er en viktig vei gjennom den sørlige delen av landet. En ny og moderne vei fjerner møteulykkene, gjør reisen sikrere og kortere. Det blir lettere å komme frem med fire felt på veien.