Gå til hovedinnhold
Planlegges

E18 Kragerø - Bamble

Den nye veien som er under planlegging, starter ved Nygård i Kragerø og går til Dørdal i Bamble. Det kobler veien seg på dagens vei. Delstrekningen E18 Kragerø – Bamble er om lag 18 kilometer lang. Vi planlegger for fire felt og fartsgrense 100 km/t.

Forslag til reguleringsplan for ny E18 Kragerø – Bamble er lagt ut på høring og offentlig ettersyn

Styret i det interkommunale plansamarbeidet for E18 Dørdal – Grimstad vedtok 17.januar 2025 å sende forslag til detaljregulering for E18 Kragerø – Bamble på høring og legge den ut til offentlig ettersyn. Samtidig foreslås det å oppheve deler av to planer som vil bli erstattet av detaljreguleringen.

Planforslaget legges ut på offentlig ettersyn og høring 24. Januar 2025. Synspunkt, innspill eller andre relevante opplysninger må være Nye Veier i hende senest fredag 21. mars 2025.

I samarbeid med kommunene legger Nye Veier til rette for bred medvirkning og de som ønsker kan komme med innspill til planforslaget. Alle grunneiere og festere i planområdet, samt naboer får eget brev.  Kunngjøringen om høring og offentlig ettersyn er i tillegg også publisert i Telemarksavisa, Kragerø Blad Vestmar og på kommunenes hjemmesider.

Bli kjent med planen, og gi ditt innspill ved å trykke på boksen under. 

Oppdateringer

Forslag til reguleringsplan for E18 Kragerø – Bamble er ute på høring

Nå er forslaget til ny vei mellom Kragerø og Bamble ute på høring. Fristen for å gi innspill er 21.mars, 2025.

Vi skal unngå, bevare, flytte eller restaurere matjord

Den nye veien som er under planlegging på E18 Kragerø - Bamble beslaglegger lite matjord. Det er likevel utarbeidet en egen matjordplan med tiltak for å bevare og restaurere matjord som kan bli berørt av veien.

Nye Veiers forslag til reguleringsplan for ny E18 Kragerø - Bamble

Nye Veier har oversendt forslaget til reguleringsplan for ny E18 Kragerø - Bamble til kommunene gjennom styret i det interkommunale samarbeidet. Gjenbruk av dagens vei gir mindre arealbeslag, lavere klimagassutslipp og reduserte kostnader.

Feltarbeid i sommermånedene (1)

Fra 1. – 5. juli blir det gjennomført befaringer og feltarbeid som en del av planleggingen av ny E18 Kragerø - Bamble. Kartleggingen vil gi ny og verdifull informasjon om hvordan naturverdier kan ivaretas. Dette vil gi oss et bedre beslutningsgrunnlag.

  • Om planarbeidet
    • Den 19. januar 2023 varslet og startet vi arbeidet med en ny reguleringsplan for E18 mellom Kragerø og Bamble.
    • Vi har vurdert flere alternativer basert på et reguleringsplanforslag fra 2021. Se verdioptimaliseringen her
    • Vi har også gjort ekstra undersøkelser for å kunne gjenbruke mer av dagens E18, spesielt ved Bråtvann i sør og Bakkevann i nord.
    • Den 15. januar 2024 varslet vi at varslingsområdet måtte utvides for å få nok plass under anleggsperioden og for å hindre forurensning i vassdragene.
    • Etter dette har vi jobbet videre med å justere veien for å gjøre det mulig med mer gjenbruk av dagens E18.
    • Den 16. mai 2024 varslet vi behov for mer areal i Sannidal.

    Planleggingen av en ny E18 har pågått i flere år. 

    • I 2019 ble en kommunedelplan med konsekvensutredning for E18 mellom Dørdal og Grimstad vedtatt. Se kommunedelplanen her
    • I 2020 fortsatte vi planleggingen av en reguleringsplan for ny E18 mellom Tvedestrand og Bamble. Oppstart ble varslet 28. august 2020, og et planforslag ble laget. Forslaget ble lagt ut til offentlig ettersyn og høring 25. juni 2021. Se planforslaget fra 2021 her.
      Tilbakemeldingene viste at det ikke var støtte til planforslaget, og prosjektet var heller ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt.
    • Derfor jobbet vi med å redusere kostnadene og gjøre endringer for å redusere utslippene av klimagasser og redusere virkningen for miljø.
      Dette arbeidet viste at planforslaget fra 2021 kan forbedres og at flere alternativer kan være bedre. Sammen med de berørte kommunene undersøkte vi flere mulige løsninger.

    Finn bakgrunnsdokumentene her.

  • Fakta om veien

    Det er flere utfordringer med dagens vei.

    • E18 har midtdeler og forbikjøringsfelt fra Tangen og et stykke sørover til kommunegrensen. Resten av veien er tofelts uten midtdeler.
    • Fartsgrensene varierer fra 80 kilometer i timen til 90 kilometer i timen.
    • Variasjonen i veistandarden kan gjøre det vanskeligere å komme fram på deler av veien.
    • Hvis det skjer noe på veien er omkjøringsveiene dårlige.
    • Det er mye trafikk, spesielt om sommeren, som fører til køer og forsinkelser.
  • Hva skal veien løse?

    E18 er en viktig vei gjennom den sørlige delen av landet. En ny og moderne vei fjerner møteulykkene, gjør reisen sikrere og kortere. Det blir lettere å komme frem med fire felt på veien.

Andre deler av E18