Gå til hovedinnhold
Hovedstrekning

E16 Skaret - Hønefoss og Ringeriksbanen

Vi skal bygge ny E16 fra Skaret på Sollihøgda til Hønefoss. Veien er 25 kilometer. Vi skal også bygge jernbane fra Jong i Sandvika til Hønefoss, og den er 40 kilometer. Stortinget har ikke vedtatt finansiering av prosjektet. Prosjektet er en del av Nasjonal transportplan som gjelder fram til 2033.

Knytter Oslo og Ringerike tettere sammen

Prosjektet vil knytte Hole og Ringerike sterkt sammen med bo- og arbeidsmarkedet rundt Oslo. Dette gir mange muligheter for blant annet lokalt næringsliv. Ringeriksbanen vil også korte ned reisetiden med Bergensbanen med nesten en time.

  • Fakta om strekningen
    • Den nye jernbanestrekningen mellom Bærum og Hønefoss gir nesten én time kortere reisetid på Bergensbanen.
    • Det skal bygges 40 kilometer ny jernbane
    • 23 kilometer togtunnel mellom Sandvika og Sundvollen
    • Det skal bygges til sammen ca. 25 km vei mellom Skaret og Hønefoss
    • Veien skal ha fire felt og 110 km i timen
    • Jernbanen er forberedt for 200 km i timen
    • Reisetid tog Hønefoss – Oslo S 35 min 
    • Reisetid tog Sundvollen – Oslo S 25 min
    • Ny togstasjon på Sundvollen
    • Veikryss på Elstangen i Hole, Styggdalen mellom Hole og Hønefoss og Ve utenfor Hønefoss.
    • Veibru og jernbanebru over Kroksundet i Tyrifjorden
    • Ca. 3 kilometer tunnel for både tog og vei
    • 1,8 kilometer kombinert bru-fylling-bru for vei og jernbaneover Storelva og Mælingen
    • Stasjon med togparkering på Hønefoss 
  • Hva skal veien og jernbanen løse?

    Veien og jernbanen skal knytte Vestlandet, Hallingdal og Ringerike sammen med bo- og arbeidsmarkedet i Oslo.

    Ny E16 mellom Skaret og Hønefoss løser køproblemer, gir kortere reisevei og færre ulykker.

    Utvide pendleromlandet rundt Oslo

    Direkte togforbindelse mellom Ringerike og Oslo skal bidra til å gjøre tog mer attraktivt enn bilbruk.

    Avkorting av Bergensbanen skal gjøre togreisen mellom Østlandet og Vestlandet mer attraktiv

     

  • Plandokumenter
  • Slik kan du gi tilbakemeldinger

    Plan og bygningsloven gir deg formelle rettigheter til å gi innspill til arbeidet med planen. Reguleringsplanen er vedtatt, men du kan gi oss tilbakemeldinger selv om det ikke er offentlig høring. Da bruker du vårt kontaktskjema. 

     

     

Tidslinje

1
Hole kommune vedtar kommunal reguleringsplan for E16 Skaret - Høgkastet
Desember 2017
2
Statlig reguleringsplan for E16 Høgkastet - Hønefoss og Ringeriksbanen vedtas
27. mars 2020
3
Kvalitetssikringsrapport (KS2)
Sommer/høst 2020
4
Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Høgkastet - Hønefoss overføres til Nye Veier
1. juli 2021
5
Videre optimaliseringsprosess
2021 - 2022
  • Vei og bane krysser Kroksundet i Hole
    (1 / 13)
  • Veien inn mot Hole, kryss ved Elstangen før ny motorveibru krysser Kroksund
    (2 / 13)
  • Veibrua over Kroksund går inn i tunnel på Vik.
    (3 / 13)
  • Jernbanetunnelen blir 23 kilometer lang og starter ved Jong i Bærum
    (4 / 13)
  • På Sundvollen kommer toget ut på ny stasjon ved Tyrifjorden
    (5 / 13)
  • Sundvollen stasjon, Ringeriksbanen.
    (6 / 13)
  • På Kjellerberget i Hole kommer tog og vei ut av tunneler ved siden av hverandre, og går samlet ca 9 kilometer
    (7 / 13)
  • Over Storelva og Mælingen går bane og vei parallelt på en kombinasjon av bruer og fyllinger.
    (8 / 13)
  • Vei og bane over Helgelandsmoen mellom Hole og Hønefoss.
    (9 / 13)
  • Styggdalskrysset
    (10 / 13)
  • Ved Tolpinrud rett utenfor Hønefoss blir det togparkering.
    (11 / 13)
  • Innfarten for Ringeriksbanen mot Hønefoss stasjon går gjennom Storskjæringa.
    (12 / 13)
  • Vekrysset rett utenfor Hønefoss: Her skiller E16 og Rv7 lag.
    (13 / 13)

Andre deler av E16 Ringerike