Gå til hovedinnhold

Smalt er smart

Kjørebanen er like stor

Smart firefelt reduserer veibredden fra 23 til 19 meter. Avhengig av behov, bygger vi for fartsgrense 90, 100 eller 110 kilometer i timen. Vi tilpasser veien for å unngå myr og andre områder som krever mye plass. Hvis mulig, velger vi en mer svingete vei som har lavere fartsgrense.

  • To-/trefelt: Dagens standard for to-/trefelts vei
  • Smart firefelt: Nye Veiers forslag til ny standard
  • H3: Dagens standard for firefelts motorvei

Smart firefelt skal ikke erstatte H3-standarden eller to-/trefelts vei, men være et supplement. Valg av veistandard bør baseres på flere faktorer, der forventet trafikkmengde de neste 70 årene er viktig.

Visualiering av bredder på typer veier

Bedre for klima og kostnad

Trafikksikre veier

Vi har bygget vei med denne standarden etter å ha fått godkjent unntak fra veinormalen. Veien er 19 meter bred, med smalere veiskulder og midtparti, men kjørefeltene er like brede som vanlig.

Vårt mål er å bygge mest mulig trafikksikker vei for pengene. Vi kutter kostnader der det er fornuftig, og det vi sparer i bredden, bruker vi på  å bygge lengre veistrekninger. Slik kan vi løse flere trafikksikkerhetsproblemer med samme budsjett.

Vi innfører også tiltak langs veien for å gjøre reisen tryggere. Hvis noe skjer, reduseres farten til 70 kilometer i timen i det aktuelle området. Reisen vil fortsatt være trygg.

Trafikksikkerhetsforeningen støtter oss, og mener at dårlig veistandard er farligere enn høy fart.

Ny E6 mellom Kvål og Melhus
Bildet er fra vårt E6-prosjekt mellom Kvål og Melhus i Trøndelag. Veien er et eksempel på en smart f...Vis mer
Bildet er fra vårt E6-prosjekt mellom Kvål og Melhus i Trøndelag. Veien er et eksempel på en smart firefelts vei tilpasset de lokale forholdene.
Bildet er fra vårt E6-prosjekt mellom Kvål og Melhus i Trøndelag. Veien er et eksempel på en smart firefelts vei tilpasset de lokale forholdene.
Bildet er fra vårt E6-prosjekt mellom Kvål og Melhus i Trøndelag. Veien er et eksempel på en smart firefelts vei tilpasset de lokale forholdene.

Vi etterlyser endringer

Valg av veistandard baserer seg i dag hovedsakelig på forventet trafikkmengde 20 år etter åpning. Men disse beregningene kan variere mye mellom ulike strekninger. Vi mener at trafikkmengde alene ikke gir et komplett bilde på hvilken løsning som gir det beste veiprosjektet.

– Det gir ikke mening at en trafikkmengde på 12 000 biler krever en høyere veistandard enn ved 11 999 biler, slik dagens regelverk tilsier. Derfor ønsker vi økt fleksibilitet, og muligheten til å vurdere flere hensyn i en helhet.

Dette sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier.

Finn Aasmund Hobbesland