E39
Vi har ansvar for å planlegge, bygge og drifte ny E39 fra Kristiansand til Ålgård. Dette er en viktig vei mellom sørvestlige deler av landet og resten av Norge. Det er stort potensial for å redusere reisetid og øke trafikksikkerheten.
Ny E39 er en av våre viktigste veier.
- Vi bygger nå ny vei gjennom Lyngdal kommune. Den åpner i 2025.
- Vi starter bygging av vei mellom Mandal og Blørstad i 2025.
- Vi har en vedtatt reguleringsplan for ny vei mellom Lyngdal og Kvinesdal.
- Vi jobber med analyse av ny vei mellom Kvinesdal og Lyngdal
- Vi åpnet veien mellom Kristiansand og Mandal i 2022.
Status og planer for E39
-
Lyngdal til Kvinesdal
Forslag til reguleringsplan for ny E39 mellom Lyngdal og Kvinesdal er vedtatt i begge kommunene. Les mer om prosjektet E39 Lyngdal - Kvinesdal
-
Kvinesdal til Bue
- Vi jobber med å analysere fremtidens løsninger for en ny vei mellom Lund og Bue. Løsningene vurderes innenfor den vedtatte statlige kommunedelplanen.
- Arbeidet med analysene skjer i samarbeid med kommunene og andre myndigheter. Vi forventer at arbeidet avsluttes i løpet av 2025.
- Vi har stor aktivitet og bygger E39 og andre veier med god nytte for samfunnet.
- De kommende årene bygger vi viktige veier for samfunnet.
- Det betyr også at det ikke kan settes i gang planlegging og bygging utover de som nå bygges, og de som er bestemt å sendes ut på anbudskonkurranse.
-
Bue til Ålgård
- Kommunene vedtok i 2022 en reguleringsplan for Bjerkreim kommune og en reguleringsplan for Gjesdal kommune.
- Vi prioriterer og bygger veiene med best nytte for samfunnet.
- Vi har stor aktivitet de kommende årene med å bygge viktige veier for samfunnet. Derfor er ikke ny E39 mellom Bue og Ålgård prioritert for bygging.
- Vår store aktivitet betyr også at vi ikke setter i gang å planlegge og bygge mange nye veier utover de som nå bygges, og de som er eller skal sendes på anbudskonkurranse.
- Hvor mange veier vi kan bygge i løpet av året henger sammen med hvor store inntekter vi har. Den største delen av vår økonomiske ramme går til noen av de største prosjektene våre.
-
Fakta om veien
- Veien har varierende standard, bredde og fartsgrenser.
- Det er stor trafikk, mange ulykker og vanskelig å komme frem på vinteren.
- Ny vei blir sikrere med færre og slakere bakker.
- Veien blir betydelig kortere.
- Vi bygger og planlegger for 110 kilometer i timen.
- Reisen kan halveres til 1,5 time mellom Kristiansand og Ålgård.
-
E18 Ytre ringvei
- Vi arbeider med planen for ny E18 Ytre ringvei.
- Vi trenger å gjøre ytterligere avklaringer etter innspill vi fikk under høring og offentlig ettersyn.
- Vi mener at planarbeidet tar noe lenger tid enn først antatt.
Oppdateringer
Detaljregulering for E39 Lyngdal-Kvinesdal vedtatt
Et enstemmig kommunestyre i Lyngdal sluttet seg torsdag 14. november til Nye Veiers detaljregulering for E39 Lyngdal – Kvinesdal vest i Agder. Med det er planen komplett, da Kvinesdal kommune fra før har gitt sin tilslutning til planen.
Kvinesdal vedtok detaljregulering for ny E39
30. oktober vedtok kommunestyret i Kvinesdal detaljregulering for E39 Lyngdal vest – Kvinesdal. Med dette har Nye Veier fulgt opp vedtaket til Kommunal- og moderniseringsdepartemnet (KMD) 25.06.2021 av den statlige kommunedelplanen.
E39 Lyngdal Kvinesdal detaljregulering oversendt til sluttbehandling
Nye Veier har med oversendelsen av detaljregulering med konsekvensutredning for parsellen Lyngdal vest-Kvinesdal fulgt opp etter vedtaket av den statlige planen. Det er nå en sammenhengende plan fra Lyngdal i øst til Ålgård i vest.
Sirkulært materiale i veikroppen
Nye Veier og samarbeidspartnere startet denne uka en omfattende test av SiGS, et biprodukt fra smelteverk til bygging av ny E39 gjennom Lyngdal. - Dette er en viktig del av arbeidet med å utvikle verdikjeder som er mer bærekraftige og bruke materialer som er sirkulære.