Gå til hovedinnhold
Forberedes

E18 Tvedestrand – Gjerstad

Det er gjennomført en konsekvensutredning for ny vei langs E18 mellom Tvedestrand og Gjerstad. I tråd med planprogrammet som ble fastsatt av kommunene i juni 2023, har vi utredet fire alternative korridorer for den fremtidige veien.

Nye Veier anbefaler korridor 20

Konsekvensutredningen viser at det er gode muligheter for å gjenbruke mer av den eksisterende E18. Da beslaglegges mindre areal og det blir mindre utslipp av klimagasser, sammenliknet med andre alternativer. I konsekvensutredningen ble fire alternative korridorer utredet. Utredningen ble lagt fram i april 2024. Nye Veier anbefaler at det lages en kommunedelplan for korridor 20. Bakgrunn for arbeidet med konsekvensutredningen:

  • I 2021 ble det lagt frem et forslag til reguleringsplan for ny E18 mellom Tvedestrand og Bamble. Etter at det hadde vært offentlig høring og ettersyn viste det seg at det ikke var tilstrekkelig støtte til forslaget.
  • I samråd med kommunene startet vi derfor arbeidet med verdioptimalisering for å utrede løsninger som kunne redusere arealbruken og få ned klimagassutslipp. Dette arbeidet viste gode muligheter for mer gjenbruk av eksisterende vei og var utgangspunkt for konsekvensutredningen. 

Detaljregulering E18 Tvedestrand - Gjerstad: Konsekvensutredning - Hovedrapport 

Oppdateringer

Nye Veier anbefaler korridor 20

Nye Veier har lagt fram konsekvensutredningen for ny E18 Tvedestrand – Gjerstad. Analysen som er gjort viser at korridoralternativ 20 kommer best ut av de fire alternativene som er utredet i den samfunnsøkonomiske analysen.

  • Fakta om veien
    • Det er flere utfordringer med dagens vei knyttet til veistandard og fartsgrense.
    • Dagens E18 mellom Tvedestrand og Gjerstad har midtdeler fra Gjerstad og mot Akland, og fra Lunde til Tvedestrand. Resten av strekningen har malt midtstripe. 
    • Fartsgrensene varierer fra 70 km/t til 90 km/t og det er vekselvis to- og tre felts vei.
    • Gjennomsnittlig trafikkmengde i 2023 varierte fra 9 700 til 10 700 bilder per døgn (ÅDT).
    • Trafikkmengden i juli 2023 var på ca. 17 000 kjøretøy per døgn syd for Akland ved Vinterkjær. I perioden fra 2018 til 2022 er det registrert elleve ulykker på denne veien. 
  • Hva skal veien løse?

    E18 er en viktig vei gjennom sørlige deler av landet. En ny og moderne vei fjerner møteulykkene, gjør reisen sikrere og kortere.

  • Interkommunal samarbeid om planen
    • Nye Veier har ansvar for utbygging av ny E18 fra Grimstad til Langangen i Porsgrunn 
    • E18 går gjennom åtte kommuner som siden 2018 hatt et interkommunalt plansamarbeid. Plansamarbeidet skjer etter plan- og bygningslovens kapittel 9 og ledes av et styre med medlemmer som er utpekt av kommunestyrene i de enkelte kommunene.
    • I henhold til vedtektene, som er vedtatt i de åtte kommunestyrene, kan styret for eksempel varsle planoppstart, fastsette planprogram, sende reguleringsplan ut til offentlig ettersyn og høring, og anbefale kommunene å vedta et forslag til reguleringsplan.

Er du berørt av et veiprosjekt?

Et veiprosjekt kan ha store ringvirkninger på folks liv, bolig og reisevei. Her finner du informasjon om dine rettigheter, og hva du kan gjøre for å påvirke prosessen.

Andre deler av E18