E16 Kongsvinger – E6
Ny E16 fra Kongsvinger til E6 går gjennom de fire kommunene Kongsvinger og Sør-Odal i Innlandet, og Nes og Ullensaker i Akershus. Strekningen er nasjonal hovedvei og del av samferdselsåren mellom Bergen og Stockholm. Den binder sammen bo- og arbeidsmarked i Kongsvinger-, Oslo- og Gardermoregionen.
Status for arbeidet
Planleggingen startet i 2020. Vi laget et forslag til kommunedelplan med en konsekvensutredning for ulike veikorridorer på vegne av kommunene. I den samfunnsøkonomiske analysen ble CN40 vurdert som det beste alternativet.
Forslaget til kommunedelplan ble lagt ut på høring i 2022. Flere innspill og innsigelser kom inn, og kommunene jobber nå med å løse disse. Nye Veier samarbeider med kommunene om den videre behandlingen av planen. Vi oppdaterer trafikkberegninger og vurderer de økonomiske konsekvensene. Kommunedelplanen er ikke endelig vedtatt.
Planarbeidet har vært omfattende med innspill fra innbyggere, organisasjoner og myndigheter. Det har vært flere høringsperioder og offentlig ettersyn:
- Varsel om planoppstart (mai-juni 2020)
- Høring av forslag til planprogram (oktober-november 2020)
- Varsel om utvidelse av utredningskorridorer (februar 2021): Utvidelsen gjaldt mindre områder i Ullensaker og Kongsvinger
- Varsel om utvidelse av utredningskorridor (september-november 2021): Utvidelsen gjaldt område i Sør Odal (sluttpunkt Fulu, CN40)
- Forslag til kommunedelplan lagt ut på høring og offentlig ettersyn (2021). Planforslaget ble lagt ut i tre hovedalternativer med varianter.
Våren 2019 ble strekningen E16 Kløfta – Kongsvinger tildelt Nye Veier gjennom Stortingets behandling. Nye Veier har hatt ansvaret for det faglige utredningsarbeidet.
Kommunene har organisert planarbeidet som et interkommunalt plansamarbeid etter plan- og bygningslovens kapittel 9. Ordførerne i de fire kommunene sitter i styret.
Det er utarbeidet en evalueringsrapport om dette interkommunale plansamarbeidet, les den her
Mer informasjon finnes på kommunenes egen portal: e16portalen.no
-
Fakta om veien
Dagens E16 mellom Kløfta og Kongsvinger er ca 60 kilometer lang med varierende standard, fartsgrenser og trafikkmengder. Veien har mange avkjørsler og går noen steder nær bebyggelse. Den er utsatt for ulykker, og har perioder med redusert fremkommelighet.
Delstrekningene Kløfta-Nybakk ble åpnet for trafikk i 2007 og Slomarka-Kongsvinger i 2014. Her er det firefelts motorvei dimensjonert for fartsgrense 90 km/t. Begge disse delstrekningene inngår i et prøveprosjekt med skiltet fartsgrense 100 km/t.
-
Hva skal veien løse?
Den nye veien vil gi bedre trafikkflyt og redusere antall ulykker.
-
Plandokumenter
Et forslag til kommunedelplan var på høring og offentlig ettersyn i 2022. Det foreligger ikke endelig vedtatt kommunedelplan. Dette er noen av dokumentene som lå til grunn for forslag til kommunedelplan:
Planbeskrivelse til høring kommunedelplan E16 Kongsvinger - E6
Plankart til høring kommunedelplan E16 Kongsvinger - E6
Trafikale og prissatte konsekvenser av planalternativ kommunedelplan E16 Kongsvinger - E6
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) kommunedelplan E16 Kongsvinger - E6
Fagrapport støy kommunedelplan E16 Kongsvinger - E6
Bestemmelser til kommunedelplan E16 Kongsvinger - E6 - høringsutgave
-
Framtidig veistandard
Utgangspunktet for arbeidet med kommunedelplan har vært å bygge ny E16 Kongsvinger – E6 som firefelts vei med fartsgrense 110 kilometer i timen. Den endelige veistandard bestemmes imidlertid ikke i kommunedelplanen, men først når reguleringsplanen behandles. Kommunedelplanen er ennå ikke vedtatt, så det vil ta tid før vi kan starte arbeidet med reguleringsplanen.