Gå til hovedinnhold

Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakt for bygging av E6 Roterud - Storhove

AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier.

Sist oppdatert: 25. februar 2025 kl. 14.06

  • Illustrasjonen viser ny E6 nordover forbi Vingrom, med Mjøsa på høyre side av veien. 1 / 8
  • I dag går allerede en sterkt trafikkert E6 gjennom det som kan oppfattes som den mest sårbare delen av Lågendeltaet naturreservat. Vingnestunnelen (4,2 km) vil flytte mye av trafikken vekk fra de mest sårbare områdene for fugl, samtidig som lokalbefolkningen og boligområder i Lillehammer skjermes fra trafikkstøy. Den nye brua plasseres lavt i terrenget og krysser elva på et av de smaleste punktene. 2 / 8
  • Den nye brua blir plassert tre kilometer lenger nord for dagens bru. Dette flytter mye trafikk bort fra Lågens utløp til Mjøsa, som er et viktig beiteområdene for fugler særlig under trekkperiodene. Utviklingen av Lågen bru har redusert materialforbruket og CO2-utslippet sammenlignet med tidligere planer. Lengden på brua er i løpet av planleggingsprosessen redusert fra 960 til 540 meter. Bredden er redusert fra 23 til 19 meter. Brua som skal bygges kalles en fremskyvningsbro. Det betyr at brudekket bygges på land, og skyves deretter ut over reservatet. En fordel med denne typen bro er at byggingen kan tilpasses tidspunkter som tar mer hensyn til det dyrelivet i området, og mye av arbeidet kan gjøres utenfor selve reservatet. 3 / 8
  • Vingromkrysset Nord: Krysset på Vingrom flyttes noen hundre meter nordover. Dette frigjør plass i Vingrom sentrum. Vi oppnår også bedre støyskjerming for boligbebyggelsen, og det gir mer areal til friluftsområdet ved Mjøsa. 4 / 8
  • Mellom krysset i Øyresvika og Lågen bru ved Trosset er det planlagt en 4,2 km lang tunnel, kalt Vingnestunnelen. Tunnelen vil ha to løp, ett for hver kjøreretning, med nødutganger som gangbare tverrforbindelser mellom løpene. E6 og tunnelen blir smalere enn det som var opprinnelig planlagt. Det sparer 40 dekar med landbruksjord, skog og strandsone som ellers ville blitt påvirket av utbyggingen. Det betyr også at det blir mindre sprengning og flytting av masser. Det er med på å gi mindre utslipp av klimagasser og bruk av materialer i forbindelse med byggingen. 5 / 8
  • Tunnelpåslaget i Øyresvika. Den nye Vingnestunnelen (4,2) km vil flytte mye av E6 trafikken bort fra det mest sårbare området i naturreservatet. 6 / 8
  • Strekningskart for E6 Roterud-Storhove 7 / 8
  • Kart over nye E6 Roterud – Storhove. Prosjektet fra Nye Veier representerer et betydelig fremskritt for infrastrukturen i Innlandet. 8 / 8

-  Kontraktsigneringen er en betydningsfull milepæl for alle som har arbeidet for og sett frem til dette viktige samferdselsprosjektet. Veiprosjektene Nye Veier leverer til samfunnet gir vesentlig bedre trafikksikkerhet, god og forutsigbar fremkommelighet og redusert reisetid. Utbyggingen av E6 Roterud – Storhove er det femte store veiprosjektet som realiseres av Nye Veier i Mjøsregionen, og vi er godt i gang med planleggingen av de neste, sier administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier.

Kontrakten omfatter bygging av 23 kilometer firefelts motorvei fra Roterud nord for Biri i Gjøvik kommune til Storhove i Lillehammer kommune. Veien får fartsgrense på 110 km/t og det skal blant annet bygges en 4,2 kilometer lang tunnel forbi Lillehammer, ny bru over Lågen og tre kryss.  

Stort og komplekst prosjekt
Fra Roterud, der dagens forbikjøringsstrekning slutter, skal dagens E6 gjenbrukes og utvides med to nye felt. Krysset på Vingrom flyttes noen hundre meter nordover. Dette frigjør plass i Vingrom sentrum og gir mer areal til friluftsområdet ved Mjøsa. I Øyresvika skal det bygges av- og påkjøring til og fra Lillehammer og her starter også den 4,2 kilometer lange tunnelen som skal gå på vestsiden av Lågen opp til Trosset gård. Ved Trosset skal det bygges ny bru over Lågen, hvor veien går videre inn til det nye krysset som skal bygges på Storhove.  

-  Prosjektet er svært omfattende og komplisert, og det er mye som skal bygges. Sammen med våre samarbeidspartnere har vi jobbet godt for å modne prosjektet. E6 er hovedfartsåren gjennom landet, og videre utbygging vil bidra til å binde Norge tettere sammen. Erfaringsmessig vet vi at våre utbyggingsprosjekter skaper nye arbeidsmuligheter for lokale og regionale aktører i bygg- og anleggsbransjen. Omtrent hver tredje krone blir igjen i regionen gjennom leveranser av tjenester, utstyr og materiell. I tillegg til leveranser til entreprenørene, bidrar også lokale innkjøp som anleggsfolkene gjør mens de bor i området til økt verdiskaping, sier utbyggingsdirektør Espen Almlid.  

Grundig og omfattende samhandlingsprosess
Det er gjennomført en svært grundig og omfattende samhandlingsprosess med AF Gruppen og Norconsult i forkant av kontraktsigneringen for å forbedre veiprosjektet, og bidra til en mer skånsom utbygging med redusert klimaavtrykk. 

- I dag går allerede en sterkt trafikkert E6 gjennom en svært sårbar del av Lågendeltaet naturreservat. I tillegg gir dagens vei en del støy og ulemper til de som bor nært veien. Når prosjektet er ferdigstilt, vil en betydelig strekning av dagens E6 langs naturreservatet legges i en 4,2 km lang tunnel. Vingnestunnelen vil flytte mye av trafikken vekk fra de mest sårbare områdene for fugl, samtidig som lokalbefolkningen og boligområder i Lillehammer skjermes fra trafikkstøy, sier Almlid.  

Bruken av fremskyvningsbru over Lågen vil også bidra til redusert byggeaktivitet i tilknytning til naturreservatet. Etter at fundamenter er etablert, vil brudekket bygges på land, og deretter skyves ut over elva. En fordel med denne typen bro er at byggingen i større grad kan tilpasses tidspunkter som hensyntar naturmangfoldet, og mer av arbeidet kan gjøres utenfor selve elva og i større avstand fra reservatet.   

Nye Veier satser på Innlandet 
Nye Veier har hatt omfattende byggeaktivitet på E6 i Innlandet, og dette arbeidet vil fortsette, understreker Aanesland.    

- Vi har allerede fullført byggingen av 43 kilometer med ny E6 fra Kolomoen til Moelv, og arbeidet nord for Lillehammer er godt i gang. Nå skal vi raskt starte utbyggingen fra Biri til Lillehammer. Vår plan er å fortsette den helhetlige utbyggingen av trafikksikre veier i Mjøsregionen videre nordover fra Moelv. Det satses på Innlandet, sier Anette Aanesland avslutningsvis.  

Totalrammen for utbyggingskontrakten er på 6,35 milliarder kroner, eks mva. Anleggsarbeidet vil startes opp i løpet av kort tid. Veien skal åpnes i løpet av sommeren 2030. 

Visste du at?  

  • Den nye E6 Roterud – Storhove er en del av den helhetlige utbyggingen av ny E6 mellom Moelv og Øyer. Ny E6 vil gi bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet, og er viktig for trafikanter, næringsliv og beredskap.

  • Nye Veier er byggherre, mens AF Gruppen utfører prosjektet for Nye Veier. Norconsult er rådgiver. 

  • E6 er hovedfartsåren gjennom landet, og dagens tofeltsvei langs Mjøsa er ikke egnet for dagens og fremtidens trafikkmengde. Den har fysisk midtdeler på deler av strekningen, noe som svekker beredskapen, og der det ikke er midtdeler er det betydelige trafikksikkerhetsutfordringer. Nå skal det bygges en sikker firefelts motorvei som vil eliminere møteulykker og gjøre reisen mer effektiv. 

Kontakter

Anette Aanesland
Administrerende direktør
anette.aanesland@nyeveier.no

Espen Almlid
Utbyggingsdirektør
918 21 150
espen.almlid@nyeveier.no

Christian Altmann
Kommunikasjonsdirektør
909 68 541
christian.altmann@nyeveier.no