Jobb og karriere
Møt noen av våre
Anette Wold Magnussen er fagansvarlig for ingeniørgeologi i Nye Veier.
Anette har kontorsted på Rugtvedt i Grenlandsområdet. Arbeidsplassen er over hele landet der vi har prosjekter. Hennes erfaring og kompetanse brukes når vi planlegger, bygger og når vi drifter og vedlikeholder veiene.
- En ingeniørgeolog kombinerer geologisk vitenskap og ingeniørfag. Faget handler blant annet om å benytte berget som byggemateriale i tunneler, bergskjæringer og ved fundamentering av konstruksjoner. Vurdering av naturfarer, som for eksempel fare for steinsprang og snøskred, er også en del av faget. Det som bygges skal også tilpasses et fremtidig klima, forklarer Anette.
God oversikt over de geologiske forholdene er viktig i planleggingen. Da kan vi velge riktige løsninger når vi planlegger og bygger veier og tunneler. I planleggingen undersøker vi grunnen, med metoder som geologisk feltkartlegging, grunnboringer, kjerneboringer og ulike geofysiske undersøkelser. Når vi bygger tunneler og bergskjæringer er de faktiske geologiske forholdene avgjørende for stabiliteten.
- I Nye Veier planlegger og bygger vi mange spennende veier. Det gir meg en interessant og variert arbeidshverdag. Det er givende å bidra til at veiene og tunnelene vi bygger er trygge for trafikantene. Jeg har mange utrolig dyktige kolleger, som er framoverlente. Da klarer vi å flytte grenser og fornye og forbedre norsk samferdsel, avslutter Anette.
Han er en del av vårt faglig nettverk som støtter med sin spisskompetanse og erfaring. Alf-Børge har kontorplass i Trondheim, men siden han har fagansvaret for elektro og automasjon jobber han over hele landet.
- Å være fagansvarlig for en disiplin innebærer nettopp det. Sørge for at både vi og våre totalentreprenører følger regler og krav som settes til utstyret vi setter opp langs veiene. Regelverket er stort og det utvikles hele tiden. I tillegg følger vi opp at totalentreprenørene leverer som de har beskrevet i kontrakten, forklarer Alf-Børge.
- Innen elektro er det høyt tempo på utvikling av ny teknologi. Spesielt på nye sensorer.
- Sensorer er viktig for å oppdage ulykker på veiene.
- Sensorer er avgjørende for å vedlikeholde og drifte veiene basert på tilstand, og ikke intervaller i tid.
- Pluss alle skiltene som gir bilistene viktig informasjon langs veiene.
- I tunnelene er det i tillegg mange systemer for å ta vare på bilistenes sikkerhet hvis det skjer en ulykke.
- Veier er blitt teknisk kompliserte anlegg. Vi på elektro binder alt dette sammen. Da får vi viktig og riktig informasjon frem til bilistene og til de som drifter og vedlikeholder veiene.
Marianne Simonsen Bjørkenes er vår strategiske rådgiver for miljø. Hun jobber med hvordan vi kan forbedre arbeidet vårt med natur og miljø. Jobben er stor: Ambisjonen er å ta en ledende posisjon på klima og miljø i samferdselssektoren.
– Vi kan gjøre dette ved å være pådriver for utviklingen i bransjen og redusere vår egen påvirkning. For å bli bedre må vi få bedre kunnskap og oversikt over påvirkningen, samt utvikle bedre rapportering og metoder, sier Marianne.
Et eksempel er arealregnskap for Nye Veiers prosjekter.
– Vi har utviklet metode for arealregnskap for våre veier fra planlegging til ferdige prosjekter. Nå vet vi hvor mye av ulike typer areal vi beslaglegger, og vi kan måle forbedring fra fase til fase, forklarer Marianne.
Metoden har vi også tatt med oss og videreutviklet inn i arbeidet med Nasjonal transportplan. På den måten bidrar vi til utvikling av bransjen. Det er et poeng at transportvirksomhetene gjør det likt. Da kan vi sammenligne, vi kan samarbeide og vi kan jobbe etter de samme metodene.
For ett og et halvt år siden vedtok Nye Veier en miljøstrategi. Miljøstrategien peker på tre viktige områder:
- Areal og naturmangfold
- Sirkulærøkonomi
- Forurensning
Målet er å unngå negative virkninger på ytre miljø når vi planlegger veiene.
– Når det ikke er mulig, så skal vi begrense påvirkningen, eventuelt restaurere eller i siste utvei kompensere. Dette baserer vi på tiltakshierarkiet, som er godt forankret i norsk forvaltning, avslutter Marianne.
Ung i bygg og anlegg
Vi ønsker at flere unge tar utdanning til jobber i anleggsbransjen og utdanning til å jobbe innen samferdselssektoren.
Det er mange muligheter til å være med å forbedre og fornye norsk samferdsel.
Tone Buø er en av de mange ansatte som først kom inn i selskapet som trainee. Nå jobber hun som rådgiver innen konstruksjon. Siden 2016 har ca 20 personer gått fra å være trainee til fast jobb hos oss.
Våre traineer er ofte nyutdannede eller har noen få års arbeidserfaring. De har ferske og kloke hoder, og hjelper oss å se ting med nye øyne.
Vi legger vekt på at traineene våre får utfordrende arbeidsoppgaver som gir reell mulighet til å påvirke selskapet, og god oppfølging fra engasjerte ledere underveis.