Gå til hovedinnhold

Miljø og klima

Vi skal ta en lederrolle innen miljø og klima innenfor samferdselssektoren

Vi vekter miljø og klima i konkurransene

I 2024 ble det innført nye regler for miljø og klima i offentlige innkjøp. 

I fremtidige konkurranser om våre totalentrepriser vil derfor 30 prosent av vurderingen være basert på miljø og klima. Dette kommer i tillegg til minimumskravene i kontraktene. 

Vekting av miljø og klima er ett av flere tiltak for å sikre at vi når målene med å redusere utslipp av klimagasser og beslag av areal. Vår innsats skal bidra til å oppnå Norges miljø- og klimamål. 

Kravene til miljø og klima er viktige i kontraktene og gjelder for alle som deltar.  

I de siste anbudskonkurransene for totalentrepriser ser vi at de beste entreprenørene rangeres på topp både på klima og pris. Dette viser at hensyn til miljø og klima ikke nødvendigvis betyr at prisene blir høyere

Utslippsfrie anleggsplasser

Strøm nok til utslippsfri anleggsdrift i områdene som er undersøkt

Norconsult har gjort detaljerte vurderinger av krafttilgangen for utslippsfri anleggsdrift på utvalgte prosjekter. Rapporten bygger på et arbeid med samme tema fra fjorårets kunnskapsprogram. De finner at det er strøm nok i områdene som er undersøkt til å gjøre store deler av anleggsdriften utslippsfri i årene som kommer.

Pilotprosjektene bidrar til ny kunnskap

Sintef har evaluert pilotprosjektene for utslippsfrie anleggsplasser, som har fått støtte fra Samferdselsdepartementet de siste årene. De finner blant annet at prosjektene har bidratt med generelt gode resultater og ny kunnskap om hvordan utslippsfrie løsninger kan gjennomføres effektivt, og kommer med en sterk oppfordring om å spre kunnskapen og erfaringene til et større publikum.

Funnene gjør det mulig å øke takten i klimaomstillingen i anleggsbransjen. Da vi lanserte ideen om et kunnskapsprogram for utslippsfrie anleggsplasser i transportsektoren, var begrunnelsen vår at vi må samarbeide for å omstille norske anleggsplasser. Kunnskapsprogrammet er et bransjesamarbeid om evaluering og kunnskapsinnhenting. Dette skal sikre mest mulig samfunnsnytte fra pilotprosjektene. Funnene vil brukes til å sette fart på klimaomstillingen i bransjen.

Rapportene er produsert med støtte fra Samferdselsdepartementets tilskuddordning for pilotprosjekter for utslippsfrie anleggsplasser.

Rapportene om utslippsfrie anleggsplasser

Skaper bedre oversikt over naturinngrep

Vi jobber for å få bedre oversikt over hvordan vi påvirker naturen når vi planlegger og bygger vei. Ved å forbedre våre systemer og rapportering, får vi mer informasjon og gjør våre vurderinger om å redusere inngrep i naturen mer åpne og tydelige.

Vi skal være ledende innen miljø og klima i samferdselssektoren. Det betyr at vi vil være åpne om konsekvensene av det vi gjør.

Vi må dokumentere bedre hvordan vi tar hensyn til bærekraft, klima og miljø når vi planlegger og bygger veier. Foreløpig er ikke denne dokumentasjonen tilstrekkelig systematisk, og det vil vi gjøre noe med.

Når vi planlegger og bygger veier, er målet å unngå og redusere den negative påvirkningen veien har på naturen og miljøet. Vi følger et hierarki av tiltak for å unngå, redusere og kompensere for å oppnå dette. Dette prinsippet kalles tiltakshierarkiet, og er definert av Miljødirektoratet.

  1. Unngå vesentlig skadevirkninger ved for eksempel å endre eller tilpasse lokalisering av tiltak.
  2. Begrense for å redusere vesentlige skadevirkninger som ikke kan unngås.
  3. Istandsette eller restaurere vesentlige skadevirkninger som ikke kan unngås.
  4. Kompensere for vesentlige skadevirkninger som ikke kan unngås, begrenses eller istandsettes.
    (Kilde: Miljødirektoratet)

Energi til driften av veiene

Vi gikk våren 2024 ut i markedet for å kartlegge mulige løsninger for å produsere energi til driften av veiene. Vi ønsket innspill fra leverandører til blant annet hvordan vi kan produsere og bruke solenergi.

Vi tror markedet har løsninger på hvordan vi kan utnytte de arealene som allerede er en del av veisystemet. Gode tekniske løsninger gjør det mer bærekraftig å produsere energien selv. Kartleggingen er nå avsluttet.

Vi gikk ut med en åpen invitasjon til å gi innspill og informasjon om produksjon av energi langs veiene. Drivkraften er behov for utvikling av teknologi og løsninger som er bærekraftige.

Vi trenger innspill fra markedet til å nå en ambisjon om å gå mot å produsere så mye som mulig av den energien vi trenger innen 2030. Energinøytralitet er et beskrivende begrep for ambisjonen. Det å ikke belaste omgivelsene med å bruke strøm vi egentlig kan produsere selv. Dette vil være en del av vårt strategiske arbeid fremover. Det er naturlig at vi først og fremst produserer nødvendig energi til belysning, drift av vifter i tunneler og andre behov.

Vi ønsker å ta i bruk kjent teknologi, men også utforske nye kombinasjoner og løsninger. Vi ønsker ikke å begrense leverandørene på gode forslag. Gode innspill fra leverandører kan flytte oss i riktig retning.

Langs veiene er det for eksempel fjellskjæringer, parkering og andre arealer, som vi vet kan brukes til produksjon av energi. Da tar vi ikke i bruk arealer som er uberørte. Fotavtrykket av veien blir brukt på en bedre måte enn i dag.

Leverandørene inviteres til å beskrive teknologi som kan kjøpes i løpet av det kommende året. Pluss løsninger som kan være på plass i løpet av de neste fire årene. Selskapet er også åpen for løsninger som er klar til pilotering eller som krever innovasjon.

Verktøy for å beregne utslipp av klimagasser

Vårt eget verktøy

NV-GHG er et verktøy for å beregne klimagassutslipp i en tidlig fase i planlegging for bygging av veier. Verktøyet er utviklet av NIRAS Norge AS for Nye Veier AS. 

I tilfeller der det er tvetydigheter eller motstridende innhold i den norske og engelske utgaven av verktøyet, er det den norske utgaven som gjelder. 

Verktøyet har tre hovedformål:

  • Baseline (beregne baseline for nye prosjekter på det tidspunktet strekningen tildeles Nye Veier)
  • Budsjett (klimagassbudsjett for planlagt bygget løsning. 
  • Resultat (beregning av klimagassutslipp fra ferdig bygget løsning.

 

Last ned filen NV-GHG 3.2 NORSK(xlsm)

Download the file NV-GHG 3.2 ENGELSK(xlsm)

Felles verktøy for bransjen

Vi  har i samarbeid med Bane NOR og Statens vegvesen, og konsulenter og entreprenører utarbeidet en veileder for hvordan gjøre beregninger i utslipp av klimagasser i bygging av vei og jernbane.

Veilederen er en anbefaling og kan finnes her: www.infraklima.no.

Hovedmålet med veilederen er å gi mer presise og sikrere resultater fra beregningene. Da blir det enklere å sammenlikne utslipp fra bygging av veier og jernbane. 

Veilederen skal oppdateres jevnlig. I arbeidet med den publiserte versjonen har vi prioritert å gjøre innholdet tilgjengelig. Nye versjoner vil bli mer brukervennlige.

Bane NOR, Statens vegvesen og vi jobber med å tilpasse egne etablerte verktøy  i tråd med veilederen.


Veilederen forutsetter inngående kunnskap om beregning av utslipp for å kunne brukes. 

Veilederen er ikke ment å dekke informasjonsbehov på nybegynnernivå.

Innspill til forbedringer eller justeringer er velkomne, og en kontaktadresse finnes på hjemmesidene til veilederen.