Vi skaper innovasjon og utvikling
Bærekraftig verdikjede
Det statlige programmet Grønn plattform har bevilget nesten 70 millioner kroner til et prosjekt som vi eier.
Prosjektet "Bærekraftig verdikjede og materialbruk i veibygging" vi gjennomføre minst ti store pilotprosjekter med nye og mer bærekraftige materialer og løsninger.
Prosjektet skal utvikle ny norsk teknologi og kompetanse som er mer bærekraftig og har stort potensial for eksport. Dette prosjektet er avgjørende for målet om å redusere utslippene av klimagasser med 50 prosent når vi bygger veier innen 2030.
Målet er å etablere et effektivt innovasjonssystem, «Europavegen» for ny norsk teknologi. Dette systemet skal øke hastigheten på omstillingen mot grønne og innovative løsninger og metoder ved å fjerne hindringene som for øyeblikket bremser industrialiseringen av disse løsningene.
Produsere energi langs veien
La oss fornye og utfordre hvordan vi sikrer oss energi til veien! Vi er i gang med å kartlegge hvordan vi kan produsere egen energi til lys og vifter i tunnelene.
Potensialet for å produsere energi med solceller i skråninger og skjæringer langs veiene, er betydelig.
Ren energi er en ressurs det vil kunne bli mangel på fremover. Vi kan produsere energi fra solceller langs veiene.
Vi bruker mye energi til å lyse opp tunnelene midt på dagen når det er mest sol. Det går også mye strøm til viftene i tunnelene.
Ved å produsere energi med solceller langs veiene vil vi kunne utnytte arealene langs veiene bedre, redusere driftskostnadene og oppnå høyere lokal beredskap.
Vi har kartlagt flere prosjekter og ser stort potensiale flere steder, særlig i sørlige deler av Norge langs E18 og E39.
Langs E39 gjennom Lyngdal er det flere lange tunneler som bruker mye energi. I Lyngdal er det skråninger mot sør som er veldig interessante for solenergi. Grunnen til dette er fordi strømforbruket til strekninger med mye tunnel er høyest når produksjonen av solenergi er høyest.
Bygging av anlegg til produksjon av fornybar kraftproduksjon vil kunne kreve arealer. Dette kan legge beslag på arealer som ellers er uberørt. Å etablere solcelleanlegg på sidearealer til veiene kan derfor være et bedre alternativ.
Når vi bygger veier, vil det alltid kreve areal på sidene av veien. Vi er nå inne i en ny tid hvor vi bruken av areal skal reduseres, vi skal gjenbruke mer av veiene og ta vare på mer av det vi har.
Vi kan bruke de arealene som kalles «grå arealer» i plansammenheng til å produsere fornybar energi.
Det er flere ting som må falle på plass før vi eventuelt kan komme i gang, men dette kan etableres relativt raskt når beslutningen er tatt. Vi ønsker å starte med noen mindre prosjekter for å bygge kunnskap og kompetanse.