Gå til hovedinnhold

Vi jobber for ansvarlighet

Vi vurderer nøye respekten for grunnleggende menneskerettigheter og gode arbeidsforhold i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper.

Vi er en slank byggherre og vi bruker totalentrepriser som vår kontraktsform. Dette betyr at vi vanligvis ikke gjør de fleste innkjøp av materialer og tjenester. Likevel har vi et selvstendig ansvar for å sikre at våre leverandører oppfyller våre forventninger og mål.

Vi velger seriøse leverandører

Ett av tiltakene når vi jobber med seriøsitet er en en samarbeidsavtale med Landsorganisasjonen (LO). LO-koordinatorer støtter oss blant annet i oppfølgingen vår av lønns- og arbeidsvilkårene hos våre kontraktsparter og deres underleverandører. 

Malin Trellevik er en av to LO-koordinatorer.

Vi følger opp åpenhetsloven

Vi arbeider kontinuerlig med å vurdere risikoen for alvorlige brudd på menneskerettigheter og retten til anstendig arbeid.

Vi jobber også med å utvikle hvordan vi følger intensjonene og bestemmelsene i åpenhetsloven.

Vi gjør en overordnet vurdering av risikoen, inkludert kartlegging av leverandører og en prioritering av de som har størst risiko for brudd.

Vi mener at vi kan ha størst innflytelse på leverandørene i store totalentrepriser. Disse kontraktene er komplekse, involverer mange parter og har lange leverandørkjeder.

Vi har noen prioriterte områder, inkludert:

  • Helse, arbeidsmiljø og sikkerhet(HMS)
  • Anstendige arbeidsvilkår
  • Unngå diskriminering
  • Bekjempe moderne slaveri
  • Forhindre barnearbeid

Disse områdene vil være sentrale i fremtidige kartlegginger, og våre største leverandører skal rapportere hvordan de jobber med disse temaene.

Vi har også prioritert visse produkter, som:

  • Metaller, blant annet til stål
  • Tekstiler og arbeidstøy
  • Byggesteiner som portaler og kantstein
  • Transporttjenester (både internt i prosjektet og eksterne leveranser)
  • Bruk av utenlandsk arbeidskraft
  • Produkter som inneholder konfliktmineraler.

Vi tar størrelsene på kontraktene i betraktning når vi evaluerer risiko.

Våre overordnede risikovurderinger vil hjelpe oss med å justere omfanget og fokusområdene, samt vår kapasitet for tiltak, samarbeid, måling og forbedring,

Retten til informasjon

Enhver har ved skriftlig forespørsel rett på informasjon fra en virksomhet om hvordan virksomheten håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser etter § 4 i Åpenhetsloven. Dette omfatter både generell informasjon og informasjon knyttet til en særskilt vare eller tjeneste som virksomheten tilbyr.

Et krav om informasjon kan avslås dersom

a. kravet ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å identifisere hva kravet gjelder
b. kravet er åpenbart urimelig
c. den etterspurte informasjonen gjelder opplysninger om noens personlige forhold
d. den etterspurte informasjonen gjelder opplysninger om tekniske innretninger og fremgangsmåter eller andre drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den opplysningene angår.

Retten til informasjon om faktiske negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter som virksomheten er kjent med, gjelder uavhengig av begrensningene i annet ledd.

Begjæring om informasjon etter åpenhetsloven

Felt markert med * er obligatoriske