Ambisiøse mål for bærekraft
Vi arbeider målrettet og systematisk med bærekraft. Vi vil skape mest mulig verdi for samfunnet gjennom veiene vi bygger, samtidig som vi reduserer miljøpåvirkningen så mye som mulig.
Våre klimamål
50 prosent reduksjon i utslipp av klimagasser fra bygging innen 2030
75 prosent reduksjon i utslipp av klimagasser fra drift innen 2030
Dette er sammenlignet med basisåret 2005.
Vår ambisjon er å ta en lederrolle innen klima og miljø i samferdselssektoren.
Dette gjør vi blant annet ved å stille tydelige krav og gi insentiver i våre anskaffelser. Vi utfordrer eksisterende krav og regler for å finne bedre løsninger for klima og miljø.
Gjennom forskning, utvikling og pilotprosjekter jobber vi for å finne de beste løsningene. Vi fornyer måtene vi vurderer miljø og klima i våre beslutninger, og vi spiller en nøkkelrolle i å drive frem en raskere omstilling til mer bærekraftige løsninger.
Vi er åpne om hvordan vårt arbeid påvirker verden rundt oss, både positivt og negativt. Vi har rapportert på bærekraft i mange år, og de neste årene vil vi intensivere dette arbeidet.
Fra 2025 skal vi oppfylle kravene i EU sitt direktiv for bærekraftsrapportering. Vi skal fortsette å øke innsatsen for mer bærekraftige løsningen innen samferdselssektor, i tråd med våre mål.
FNs bærekraftsmål
Vi prioriterer arbeidet med tre av FNs bærekraftsmål. Vi har identifisert disse tre som de viktigste for oss.
"Nye Veier er lengst fremme innenfor bærekraft(...)"
Dette er konklusjonen i en rapport fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring. Direktoratet ga Oslo Economics og Inventura oppdraget med å sammenlikne ti statlige virksomheter. Rapporten sammenlikner hvordan vi gjennomfører våre anskaffelser.
Bærekraftig verdikjede
De neste tre årene skal det rulles ut minst ti store piloter med nye og materialer og løsninger. De skal være mer bærekraftige enn tidligere.
Prosjektet "Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging" skal utvikle ny norsk teknologi som er mer bærekraftig enn tidligere og kompetanse med stort potensial for eksport.